Wallander: Hemligheten (2006)


Wallander är en svensk deckarfilmserie baserad på Henning Mankells kriminalromaner. Serien innehåller skådespelare som Krister Henriksson, Johanna Sällström och Ola Rapace. Filmen Hemligheten är film nummer 13 i serien och är speciell eftersom det är både Rapace och Sällströms sista film. Rapace slutade och Johanna tog självmord kort efter att filmen hade släppts.



I den här specifika delen av serien så hittas en 9-årig pojke mördad och våldtagen och det startar en jakt på pedofilen och mördaren. Stefans mörka hemlighet börjar sippra ur hans hårda skal och Linda försöker hjälpa honom samtidigt som hon hamnar mitt i en pedofilhärva.

Det är två Wallanderfilmer som har berört mig och stuckit ut ur mängden och den typiska "okej"-filmserien. Den första var Mastermind, sen kom den här och berörde mig. Ämnet är mycket starkt och river upp känslostormar när man dras in i pedofilins värd, även om inga direkt brutala scener av övergrepp förekommer. Skådespelarna spelar så bra att man känner med dem och kan läsa deras smärta i ögonen, även om det egentligen är just...ja...skådespeleri.

Speciellt Ola Rapace gör en väldigt övertygande roll i filmen och man kan nästan ta på hans frustration och sorg och desperation. Anders Ahlbom som spelar infiltrerande polis är också bra som kall och manipulerande. Men det riktigt sorgliga med den här filmen är att det definitivt är Johanna Sällströms bästa rollprestation någonsin och så blev det hennes sista.

Jag ger filmen 4 av 5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0