Quarantine (2008)


Quarantine är en amerikansk re-play av den spanska skräcksuccén [REC]. Regissör är John Erick Dowdle och som skådespelare ser vi Jennifer Carpenter, Jay Hernandez och Steve Harris.


Angela är en reporter som filmar ett program om nattjobb på en brandstation. Någon gång under natten så går ett larm och Angela och kamerakillen Scott får följa med. Larmet leder dem till ett hyreshus där en gammal kvinna har börjat skrika i sin lägenhet. Angela och Scott fortsätter att filma och snart upptäcker de att kvinnan är allvarligt sjuk och att hon smittar....

[REC] slog mig med häpnad när den kom, det kändes som ett helt nytt koncept av zombiefilm och det konceptet skrämde vettet ur mig trots skakande handkameror och halvtaskiga vinklar. Och hur man ska recensera den här filmen utan att jämföra den med originalet vet jag inte. Det är inte totalt frame-by-frame (som re-maken av Psycho) som har använts i den amerikanska versionen, men det är inte heller långt ifrån. Det kändes till en början som en mycket onödig film, gjord enbart för att amerikanarna inte orkar läsa textremsor och lyssna på spanska. Men faktiskt så märkte jag att den var ganska bra, de har till och med tagit bort en del störande moment som finns i originalet och lagt till lite egna tuffa saker i storyn. Och tyvärr måste jag erkänna att Jennifer Carpenter spelar snäppet bättre än Manuela Velasco, trots att jag skäms lite när jag skriver det.

Det som filmen definitivt inte har är originaliteten som [REC] kom med. Och här kan man verkligen säga att man har sett det förr utan att överdriva! Fast jag måste erkänna att jag ser hellre en re-make gjord såpass nära det bra originalet än ett totalt omgjort fiasko som till exempel The Grudge där de har ändrat stora betydelsefulla delar av originalfilmen.

Så slutbetyget blir en klart godkänt 3:a och för er som inte orkar lyssna på spanskt pladder så är Quarantine ett helt okej substitut.

Kommentarer
Postat av: rogerxy

Får sätta hoppet till Rec 2 då

2009-04-14 @ 09:37:27
Postat av: Lenkan

Absolut, den ser jag fram emot

2009-04-14 @ 13:38:25
URL: http://lenko.blogg.se/
Postat av: Anders, Film- och Musikbloggen!

Hyfsad remake, men originalet är som sagt mycket bättre! Finns ett gäng bra skräckisar från Spanien, kolla upp The Orphanage, The Others och The Devil´s backbone för sköna rysningar.

2009-05-04 @ 07:12:26
URL: http://www.brm.nu
Postat av: Lenkan

Anders, jag har de filmerna hemma redan. De är riktigt bra, speciellt Guillermo's

2009-05-07 @ 10:17:36
URL: http://lenko.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0