Horsemen (2009)


Horsemen
är en amerikansk thriller som är regisserad av allas vår egen Jonas Åkerlund. I huvudrollen ser vi Dennis Quaid och i andra mindre roller finns Patrick Fugit och Ziyi Zhang


Aidan är änkling med två söner. Han arbetar som kriminalare och trillar på vad som verkar vara mord utförda av en seriemördare. Efter lite utforskning av mordplatserna upptäcker han att morden har biblisk betydelse och han börjar förstå att det inte är en enda människas jobb.

Jag hade aldrig hört talas om filmen när jag trillade över den av en slump. Bilderna från filmen verkade mycket lovande så jag såg den. Och jag måste säga att jag blev positivt överraskad. Grundstoryn är mycket bra i filmen, det är en intressant tolkning av apokalypsen, apokalypsens ryttare och uppenbarelsen i nutida tappning. Man kan inte låta bli att dra ganska skarpa paralleller till Se7en då båda filmerna är ganska magstarka skildringar av seriemördare med biblisk mening i sina mord, men det är egentligen inte alls samma film och därför borde det inte få påverka omdömet hos den som ser filmen.

Skådespeleriet är riktigt trovärdigt på sina håll, de tre som jag nämner som de största rollerna är rejält bra. Speciellt Ziyi Zhang gör sin roll kanon, det är nästan så man blir rädd för henne. Sminket är också mycket snyggt utfört, det är ganska grafiskt för att vara en kommersiell thriller, det fungerar för att understryka grymheten i morden men det är ganska magstarkt för de veka. Tanken bakom manuset är egentligen riktigt genialisk och ingenting som jag skulle ha kunnat komma på själv. Tyvärr tappade jag bort mig i handlingen ett par gånger och hängde inte riktigt med i vissa svängar. En del av händelserna och agerandet i dem förstod jag mig inte alls på och det störde mig. Jag tycker också att slutet blev en aning för lyckligt och amerikanskt för det mörker som filmen hade skapat i mitt huvud, det hade behövts lite mer desperation för att hålla nivån på den höga platå den tidigare stod på i min mening.

Men det är en bra film. Och därför får den en stark 3:a i betyg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0