Män Som Hatar Kvinnor (2009)


Män Som Hatar Kvinnor är en svensk thriller baserad på bästsäljaren av Stieg Larsson. Filmen är regisserad av Niels Arden Oplev och huvudrollerna står Noomi Rapace och Michael Nyqvist för



Mikael Blomqvist är en journalist med förflutet som detektiv. När han tar en paus från tidningen Millenium så får han ett uppdrag av Henrik Vanger, en av landets främsta industriledare, att ta reda på vad som hände med hans släkting Harriet på 60-talet. Mikael börjar nysta upp historien och upptäcker att en lång rad olösta mordfall leder fram till något som ingen hade kunnat förutspå. På vägen så får han hjälp av Lisbeth Salander, Sveriges mest talangfulla hacker.

Den här filmen är otroligt hypad, precis som böckerna är. Tyvärr tycker jag inte att den lever upp till sitt rykte, det är en typisk svensk polisthriller, skillnaden är att det är en före detta detektiv och en uppnosig rebell som löser fallet istället för en poliskommissarie. Möjligen är det som folk anser vara något speciellt det faktum att Sveriges mest talangfulla hacker är en ung kvinna som är piercad, tatuerad och svartsminkad. Dessutom otrevlig, halvgalen och översexuell. Det är kanske ingenting som man förväntar sig att se i en typisk svensk helyllefilm.

Storyn är bra, med en del svängningar och funderingar på vem den skyldige är och vad motivet kan vara. Skådespelarna gör ett hyfsat jobb, Noomi Rapaceär okej, men inte mer. Jag förstår inte varför hon är så hyllad för den här rollen, för det är verkligen inget speciellt med rollprestationen. Då gör hennes motspelare Michael Nyqvist ett bättre jobb i mitt tycke, trots hans tillbakadragna och ibland småtråkiga roll så levererar han bäst. Även om han har mycket konkurrens, för hela arsenalen av den svenska skådespelareliten har nämligen fått platser i filmen.

Jag har inte läst böckerna och ska jag vara ärlig så fick inte filmen mig att bli sugen heller. Det är samma klass som vilken Beck eller Wallander-film som helst, men det är inget extraordinärt med just den här thrillern. Därför får den betyget 3 av 5

Kommentarer
Postat av: mamoulian

Jag är väl i minoritet, men jag tycker det är så urtråkigt med alla svenska och danska och norska deckare och thrillers och allt vad det heter så jag vet inte vad... ;-)

2009-08-28 @ 14:40:01
URL: http://annals-of-mamoulian.blogspot.com
Postat av: mamoulian

Både i film och bokform, skall tilläggas... Det är knappt jag orkar se omslagen på alla längre...

2009-08-28 @ 14:40:45
URL: http://annals-of-mamoulian.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0