Donkey Punch (2008)


Donkey Punch är en brittisk thriller med relativt okända unga skådespelare. Regissören heter Oliver Blackburn och inte heller han är ett stort namn inom film än så länge.


Filmen utspelar sig på en semesterort i Spanien, där tre unga tjejer från UK spenderar en partyweekend. De möter tre killar på en fest och följer med dem till en yacht de jobbar på, där en fjärde kille befinner sig. I ett rus av alkohol och droger så sätter en sexorgie igång, en orgie som urartar totalt när en av killarna vill pröva en "donkey punch".

För det första hade jag ingen aning om vad det var för film jag stoppade i spelaren alls. Jag hade aldrig hört talas om "donkey punch" och visste inte alls vad det betydde. Ska jag vara ärlig så såg jag den för att omslaget var tufft (ytliga jag), jag trodde det var en av många teenage-slasherfilmer. Nu vet jag vad en "donkey punch" är och det är inte trevligt. Ni får själva lista ut vad det är eller se filmen för att förstå.

Enligt mig så är Donkey Punch lite intelligentare än en vanlig slasher, vilket man inte skulle kunna tro av att läsa en kort synopsi om filmen. Det är mycket konspiratoriska tankar och etiska frågor som dyker upp på löpande band. Det är intressant att se hur folk agerar under press och hur de resonerar. Skådespelarna gör faktiskt överraskande bra ifrån sig och dialogerna känns realistiska och rationella, även om det stundtals regnar lite klyschor. Tempot är högt när väl incidenten som förändrar hela semesterlyckan har ägt rum.
Ibland kände jag bara ett enormt raseri och ibland kände jag verkligen av stressen, pressen och desperationen. Den fick mig att fundera smått på hur jag själv skulle ha reagerat om jag hamnade i samma situation.
Fotot är snyggt, skådespelarna gör bra ifrån sig, sminket är riktigt bra (även om det ibland ser något lågbudget ut) och jag tycker att desperationen syns väl från alla håll.

Det som gör filmen sämre i mina ögon är att första halvan är fruktansvärt tråkig och ganska händelselös. Det går mest ut på att filma sexscener och nakna bröst och påminner mer om en mjukporrfilm än något annat och sånt kan göra mig lite irriterad.

Donkey Punch är okej, men inte mycket mer. 3 av 5 i betyg

Kommentarer
Postat av: Aron

hmm, jag har inte sett filmen men undrar vad dom menar med donkey punch.. detta är ju den officiella versionen iaf: punch" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/Donkeypunch =)

2009-01-12 @ 18:27:42
URL: http://fotofluff.se/blog
Postat av: rogerxy

Aron: Det är precis det dom menar, tro mej



Håller annars med om det mesta i recensionen... första halvan känns som en del i "Ibiza ocensurerat", som var en serie som gick om brittiska tonåringar som åkte till olika semesterorter & svinade runt. Andra delen har sina stunder men jag tycker den spårar ur rätt fort.



Notera dock att den första låten som spelas i filmen är "Heartbeats" av svenska The Knife

2009-01-13 @ 09:23:58
Postat av: Aron

Du ligger i en bra kategori hos mig =)

Nu har jag länkat till din blogg från min blogg förresten:) hihi

2009-01-13 @ 16:04:05
URL: http://fotofluff.se/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0