Lakeview Terrace (2008)


Lakeview Terrace är en amerikansk thriller med Samuel L. Jackson i huvudrollen. Filmen är regisserad av Neil LaBute som tidigare regisserat filmer som Nurse Betty och nyinspelningen av The Wicker Man med Nicolas Cage.



Chris och Lisa är ett gift par; han är vit, hon är svart, som flyttar till sitt första hus. Allt är frid och fröjd och lycka tills de upptäcker att deras närmaste granne är en pedantisk polis som ogillar äktenskap mellan hudfärger, och gör vad han kan för att driva dem till vansinne.

Jag hade inga större förväntningar när vi satte på filmen, jag hade bara sett en kort trailer där Samuel L. Jackson verkade vara korrumperad snut och inte såg så snäll ut. Men filmen var riktigt bra och inte riktigt som jag hade tänkt mig den. Det händer inte mycket alls under den första halvtimmen, men ändå vill man fortsätta se och man känner att det kommer att vara en bra film.
Man märker tidigt i filmen av polisens agg mot det unga paret och hans illa dolda rasism som bubblar under ytan. När man sedan märker hur han uppfostrar sina barn och hanterar sitt arbete så kan man inte låta bli att ogilla rollfiguren. Den känslan bara trappas upp under filmens gång och blir mer och mer påtaglig. Mot slutet så hatar man honom verkligen och tycker att han är en riktigt vidrig person, och det är precis de känslorna som filmen är tänkt att framkalla hos åskådaren. Jackson är fantastisk i rollen, han glider mellan att vara lismande och riktigt jävlig och spelar rent utsagt skitbra. Det är inte den klassiska rollen för honom som skådespelare, men han tar sig an utmaningen med bravur. Även de övriga skådespelarna gör sina roller övertygande.

Om jag ska säga något negativt (vilket jag måste med tanke på betyget) så är det att filmen kunde ha en gnutta mer innehåll, den kunde ha varit ännu elakare och ännu farligare. Och kanske ett kryddmått mer spänning. Det är inte direkt en fartfylld film, även om den är bra och river upp dammoln av känslor så känns det som om något saknas. En smula.

Men filmen ÄR bra och den får en mycket stark 3:a i betyg av mig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0