Transsiberian (2008)


Transsiberian är en amerikansk/rysk thriller regisserad av Brad Anderson som tidigare har gjort mest serieavsnitt med något undantag. I rollistan ses Woody Harrelson, Emily Mortimer och Ben Kingsley.

 
Filmen utspelar sig på tåget från Beijing till Moskva, Transsibiriska järnvägen. Roy och Jessie har arbetat i Kina och är på väg tillbaka till USA, väl i Ryssland så får de Carlos och Abby som kupégäster. De verkar nervösa av tanken på alla drogspanande poliskontroller på tågen och beter sig lite udda. Snart händer det saker som Roy och Jessie inte kunde drömma om.

För det första så måste jag påpeka att miljöerna är så otroligt vackra i filmen. Trots att 90% utspelar sig ombord på ett tåg så har de lyckats med att fånga med kalla, karga Ryssland totalt. Även själva tågen i sig, kupéerna, de anställda m.m. känns riktigt autentiska.

Skådespeleriet är också övertygande. Harrelson spelar en riktig tönt och det känns på något sätt uppfräschande att se honom i en såpass annorlunda roll. Han gör den med bravur, det måste jag medge. Det enda minuset jag har gällande skådespeleriet är nog tyvärr Kingsleys rollfigur, den känns inte riktigt där liksom, även om han har det perfekta utséendet och gör sin roll helt korrekt så är det någonting som saknas. Jag vet inte om det beror på att rollfiguren är otillfredsställande beskriven, eller om det bara är i min egen fantasi jag känner det.

Storyn i filmen känns lite väl tunn, logiska luckor poppar upp här och där och jag tror att det satsades lite för mycket pengar och promotion på en film som egentligen inte är mer än medelmåttig. Flera gånger blev jag irriterad över hur de tänkte och agerade i olika situationer.
Men jag måste medge att filmen artar sig på ett sätt som jag inte alls hade väntat mig. Och det känns ganska härligt att inte kunna förutsäga allt som ska hända.

Filmen är bra, men som sagt var medelmåttig och jag förnam inget direkt nyskapande och häftigt. Den får 3 av 5 i betyg av mig.


Kommentarer
Postat av: rogerxy

Låter rätt intressant, särskilt miljöerna som du beskrev. Får nog bli att kolla in. God fortsättning

2009-01-08 @ 08:28:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0