Brisby & NIMH's Hemlighet (1982)


Brisby & NIMH's Hemlighet är en amerikansk animerad/tecknad barnfilm som är regisserad och delvis tecknad av den forne Disneytecknaren Don Bluth



Åkermusen Fru Brisby's yngsta son är svårt sjuk i lunginflammation och hon behöver flytta från sitt hus snarast, innan plogen kommer och river upp deras hem. Men hon kan inte ta ut sin son i kylan och behöver hjälp från sin döde makes vänner, råttorna från NIMH, innan det är för sent.

Jag såg den här filmen när jag var liten och den gjorde stort intryck på mig eftersom den var så otroligt mörk och skrämmande för att vara en barnfilm. Och efter att ha sett om den nu så vet jag att det inte är en barnfilm för de minsta. Det är Don Bluths första långfilm på egen hand efter att ha lämnat Disney och ni som har sett någon av hans övriga filmer vet att de tenderar att vara snäppet sorgligare och mörkare än hans före detta arbetsplats filmer. Jag skulle tro att han fick en hel del kritik för just den här filmen eftersom den är alldeles för hemsk och våldsam för att vara en barnfilm, och efter det tonade han ned våldet i kommande filmer.

Förutom att flera av karaktärerna i filmen är ohyggligt skrämmande i sig med lysande ögon, huvuden som sitter upp-och-ned och vårtiga fingrar så förekommer nånting man sällan ser i barnfilmer: blod! Flera gånger så visas blödande sår och dolkar som sticks in under huden, ingenting för de små barnen. Men jag älskar det. Det är vackert när en tecknare försöker göra sina figurer så mänskliga som möjligt (trots att de är råttor, möss och kråkor). Jag tycker att filmen är fantastisk och den kan lätt konkurera ut många av "det stora" animationsbolagets filmer i sevärdhet.

Det enda som drar ned filmen från en full pott i betyg är de svenska rösterna. De fungerade när jag var barn och inte visste något annat, men nu känns de flesta ganska konstlade och löjliga. Det gör att filmen bara räcker till en stark (märk väl stark) 4:a i betyg från mig


Kommentarer
Postat av: rogerxy

Håller helt med ang. denna =)

Har dock inte sett den som vuxen men jag hade den på VHS när jag var liten & vet att jag tyckte den var väldigt bra men riktigt hemsk & sorglig. Såhär med facit i hand så är det nog precis som du säger, det är ingen barnfilm.

2009-07-27 @ 10:18:20
Postat av: Lenkan

Nej nu fick jag näsan en hjärtinfarkt av chocken....han håller med mig!

2009-07-27 @ 10:28:12
URL: http://lenko.blogg.se/
Postat av: rogerxy

Ja det går ju inte... vi får komma överens om vem av oss som i framtiden får tycka den är skit

2009-07-27 @ 16:00:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0