The Brøken (2008)


The Brøken är en fransk/engelsk rysare som är regisserad av Sean Ellis. I huvudrollen ser vi Lena Headey som man även kan se som Sarah Connor i serien The Sarah Connor Chronicles. Även Richard Jenkins har en roll i filmen.


Efter en middag med sin familj där en stor spegel krossas utan anledning så börjar konstiga saker hända med Gina. Hon krockar  och får minnesförlust gällande vissa saker. En dag ser hon sig själv åka förbi i sin egen bil. Hon följer efter kvinnan som är så påtagligt lik henne till en lägenhet. Därefter tappar Gina fattningen om vad som är verkligt eller inte. Har den krossade spegeln gett henne sju års olycka, eller behöver hon mer psykisk hjälp för att bearbeta sin traumatiska krock?

Jag tycker att filmen var ganska oengagerade redan från start. Allt känns dystert och på något sätt överarbetat. Det känns som en typiskt "svår" film och jag känner vibbar från i mitt tycke den svåra genren Film Noir, både i stil och i avsaknaden av färg. The Brøken är inte svartvit, men den är dyster och grå. Avsaknaden av musik och ibland även ljud bidrar till den odramatiska effekten filmen gav mig. Storyn är inge vidare den heller, jag listade alldeles för fort ut vad som egentligen händer. Filmen är flummig och inte på ett bra sätt. Man får se tillbakablickar på händelser som inte betyder någonting för tittaren och det hoppar lite för vilt för att man ska orka vilja hänga med i svängarna. Det ger något av en "knarkfilmskänsla" utan att försöka ge det.

Det är riktigt snygga effekter de få stunder då man kan njuta av dem. Tyvärr är det alldeles för sällan. En enda gång kändes det som om det faktiskt hände någonting, som att filmen skulle kunna komma igång där, men inte då. Det gick över lika fort som det kom och lämnade mig lite perplex. Det är också ett minus att när filmen är slut så förstår man inte mycket mer än man gjorde 20 minuter in i den. Man kanske förstår vad som har hänt till en viss del, men man förstår absolut inte varför eller hur det skedde.

Betyget når inte högre än en 2:a på min lista

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0