The Strangers (2008)


Det har valit lite dåligt på filmfronten sista tiden, men nu har jag sett The Strangers, en amerikansk rysare/thriller regisserad av Bryan Bertino och med Liv Tyler och Scott Speedman i huvudrollerna.


Kristen och James övernattar i en ödsligt belägen stuga trots att deras förhållande knakar i fogarna. Tidigt på morgonen ringer det på dörren och en flicka frågar efter någon som inte finns där. Men hon försvinner inte efteråt.

Filmen är baserad på en verklig händelse, ett ouppklarat mordfall i USA år 2003. Så redan innan man ser den så vet man att det är ganska kört för huvudpersonerna. Det verkar dock som om enbart "ett ouppklarat mordfall" är det som filmen är baserad på. Man vet att två personer har blivit mördade i en stuga, men inget annat, så det här är väl en påhittad teori om hur det kunde ha gått till.

Allt är verkligen uppbyggt för rysligheter från början. Huset är isolerat i en skog, natten mörk och telefonerna är oanvändbara. Känns lite klichéartat redan från starten, det enda som sticker ut är att karaktärerna faktiskt ter sig ganska mänskliga. Speciellt  Liv Tyler gör en trovärdig roll från första minut, något jag ibland saknar i den här typen av film.
Paralleller kan dras till filmer som Funny Games och Them där oprovoserat våld och tortyr är i fokus. Gemensamt för de filmerna förutom tortyren så är det känslan av att inte vara säker i sitt eget hem. Men jag anser att mjölkningen av just oprovocerat våld och "i hemmet-tortyr" har sinat något. Det går inte att göra sådana filmer på löpande band och förvänta sig en stor succé varje gång utan att det blir uttjatat. Man har sett det förut och blir inte överraskad direkt.
Visst, personerna med masker är creepy och otrevliga, men jag blev inte rädd en endaste gång, fick inte ens en liten kåre längsmed ryggraden.

2 gånger kände jag ett visst obehag. Den första var när Tyler frågar varför just de blev utvalda och den blonda flickan med dockmask svarar: för att ni var hemma. Den andra gången handlar det snarare om ett skvättmoment som jag inte alls hade räknat med.

Filmen i sig är väl inte dålig egentligen, men jag har sett bättre på samma tema och börjar bli trött på det. Så det blir en 2:a i betyg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0