The Deaths of Ian Stone (2007)

The Deaths of Ian Stone är en brittisk/amerikans skräckfilm som är regisserad av den italienske regissören Dario Piana. Huvudrollen spelas av Mike Vogel, som också spelar i Cloverfield. Två större biroller spelas av Christina Cole, känd som huvudrollen i den brittiska serien Hex, och Jaime Murray från bland annat serien Dexter.
 
 
Ian är inte som andra. Varje dag vaknar han upp i ett nytt liv, eftersom han varje dag blir brutalt mördad...om och om igen, av mystiska figurer i skuggorna.
 
Det är lite svårt att förklara den här filmen, eftersom vad man än säger gärna tenderar att man säger för mycket. Så jag ska försöka förklara vad jag tycker utan att avslöja för mycket om filmen.
 
Det är andra gången jag ser den, första gången var året den kom ut och jag minns att jag inte var imponerad, men jag mindes inte riktigt hur själva filmen var. Så jag gav den andra chans. Och jag är fortfarande inte imponerad av filmen.
 
Handlingen är ganska komplex om man går in på djupet, men på något sätt så känns den ytlig och alldeles för förhastad i visuell form. Jag tror att det bristfälliga skådespeleriet och de alltför snabba klippen gör att jag blir oengagerad i filmen och vad som händer på skärmen, flera gånger kom jag på mig själv med att kolla Facebook via mobilen även i de mer actionbetonade scenerna.
Det är egentligen inga dåliga skådespelare, det är bara det att de känns inte alls äkta och trovärdiga i sina roller. Eller så är det att allt händer så fort och det skiftas dimensioner så ofta att man aldrig har en chans att lära känna karaktärerna, vilket gör dem ganska ointressanta.
 
Jag tycker ändå att det är en intressant idé till en film och jag skulle önska att det fanns en bok som manuset är skapat efter, för jag gillar som sagt var grundtanken till storyn. Men som sagt var så går det för fort fram i filmen och man hänger inte riktigt med i alla svängar. I bokform skulle man få uppleva mer och kunna ta mer tid på sig.
 
Just grundidén till manuset plus en del ganska snygga scener räddar filmen från en total flopp och tar den till betyget en svag 2 av 5 möjliga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0