Shrek the Halls (2007)


Shrek the Halls är en animerad kortfilm skapad av Dreamworks Animation, ett filmbolag som riktat in sig på animerade kort- och långfilmer som kan mäta sig med den stora konkurrenten Disney/Pixar. Precis som i långfilmerna så är de mest kända namnen i rösterna Mike Myers, Cameron Diaz, Eddie Murphy och Antonio Banderas.



Filmen skildrar Shrek och Fionas första jul som en familj med sina tre små träsktrolls-bebisar. Shrek har aldrig firat jul (då han inte är en värst "cheerful" figur) och bestämmer sig för att göra allt för att hans familj ska ha den bästa av jular.

Finns inte så värst mycket att säga om filmen egentligen, den håller samma standard som långfilmerna, innehåller samma älskade figurer och situationer som man skrattade åt. Animationen är lika snygg och inga röster har bytts ut.
Det enda minus jag har är att den var lite väl kort, känns som om de hade pressat in lite för mycket på för kort tid, den kunde gärna ha varit dubbel så lång.
Men den är söt, lite rå, glädjespridande och trots alla lite äckliga idéer från ett träsktrolls julfirande så gav den mig julstämning när jag såg den på julaftons morgon tillsammans med kaffe och en smörgås med julskinka.

Betyget blir 4 av 5

The Zombie Diaries (2006)


Häromdagen såg vi The Zombie Diaries, en brittisk skräckfilm regisserad och skriven av debutanterna Michael Bartlett och Kevin Gates. Liksom föregående film så är denna lågbudget och bjuder inte på några kändisar i sina roller.



Filmen startar med en epidemi i England som sprider sig över hela världen. Viruset får de döda att leva igen och de döda äter de levande. Få människor överlever.

Filmen är uppdelad i stycken, olika grupper av människor som har överlevt epidemin och filmar sin överlevnad med handkameror. Någon gör en dokumentär, nån annan vill bara filma för att visa hur man överlever. You get the point. Det hoppar ganska friskt mellan de olika grupperna, ibland hänger man inte med i svängarna. Flera gånger tog det åtskilliga minuter att lista ut vilken grupp det var som låg i fokus för stunden.
Skådespeleriet är det inga större fel på faktiskt, men däremot så är filmen proppfull av logiska luckor. Många gånger tänker man: men varför gör de så? Skulle man verkligen göra så i den situationen? Det gör karaktärerna mindre trovärdiga, trots att skådespelarna agerar ganska bra.
Sminket och effekterna får godkänt, men inte mer än så. De hade kunnat göra det bättre, antagligen om större budget fanns.
Det sker en liten oväntad twist mot slutet och det var först där filmen fick mig att må en aning dåligt och rysa lite. Tänker inte avslöja vad det är, men människan är grym helt enkelt.

Filmen får 2 av 5 i betyg

The Devils Chair (2006)


The Devils Chair är en engelsk rysare som är regisserad av Adam Mason. Filmen är relativt okänd och lågbudget och innefattar därför inga (större) kända skådespelare.



Filmen startar med att huvudpersonen Nick tar med sin fickvän till ett övergivet mentalsjukhus. Där tar de båda droger och hetsar varandra till dumdristiga upptåg. Flickvännen sätter sig i en gammal tortyrstol och sen kommer en serie snabba klipp fyllda av blod och skrik och Nick befinner sig själv på en modern psykiatrisk klinik. Vad var det som hände med hans flickvän? Hon hittades aldrig. En professor beslutar att ta med Nick tillbaka till mentalsjukhuset och försöka få honom att minnas kvällen.

Redan i inledningen av filmen så sitter huvudpersonen (Nick) och kommenterar det man ser. Det fortlöper genom filmen som ibland "pausas" till stillbild och Nick avger en sarkastisk kommentar eller förklarar sin synvinkel. Först tyckte jag att det var underhållande, sen blev det lite tjatigt, sen helt obegripligt och till slut, när twisten visar sig och allt binds ihop till en enhetlighet, så tyckte jag att det var fantastiskt! Men då gäller det att man som jag gillar "konstiga" filmer med snabba svängningar och röda trådar att följa.
Vissa delar av filmen kan nästan tas för komiska, speciellt då Nicks kommentarer, men när man i slutet får pusslet sammansatt så är de inte speciellt komiska längre. Snarare upplever man en "aha"-känsla.

Som jag redan skrivit så är filmen lågbudget, men det märks inte nämnvärt. Förvisso så kan man tycka att "demonen" kunde ha varit snyggare gjort, men sminket på skador och liknande är grymt bra, helt jämförbara med Hostel och Saw.
Skådespeleriet är också en svår sak att bedöma i The Devils Chair. Nick, assistenten och speciellt professorn (som påminner starkt om både Gandalf och Sean Connery) känns överspelade och ibland oseriösa, men även där känns det som att förklaringen ligger i slutet av filmen och jag vill inte behöva förklara hur. Jag tycker att om ni är nyfikna så ska ni se den.

Ett tag låg filmen och vägde på min inre vågskål gällande betyg, den hade en stund tippat mer och mer mot dåligt, men ett avgörande ögonblick bestämde att den tippade mot det bättre hållet. Jag älskar sådana filmer som kan vända mitt betyg med en simpel scen och en enda replik. Och det gjorde den här filmen.

Så jag ger den en mycket stark 3 av 5, nästan en snudd på 4

The Omen (1976)



The Omen är en amerikansk skräckklassiker (men inspelad i Storbritannien), regisserad av Richard Donner som efter filmen regisserat andra klassiker som Superman, Goonies och Lethal Weapon -serien. The Omen bjuder på få idag kända skådespelare, men Gregory Peck och David Warner är kanske namn och ansikten man känner igen.

Filmen handlar i stora drag om apokalypsen; världens undergång, och antikrist; satans son, som ska se till att människan förintas. Robert och Katherine Thorn förlorar sin baby vid födseln, men Robert blir erbjuden ett annat moderlöst barn som föddes samma natt. Han tar babyn och berättar inte för Katherine att deras egen son var dödfödd. De döper sin nya son till Damien. På Damiens femårsdag börjar konstiga och bisarra saker hända. 

The Omen
kallas för klassiker med all rätt. Den är en mycket påkostad storsatsning och kontroversiell för sin tid. När jag var yngre och såg den tyckte jag att pojken som spelade Damien spelade mycket bra, men i vuxen ålder och med många andra barnskådisar som passerat i mina filmer så tycker jag att det är ganska dåligt spelat till och med. Men det är ju också värt att betänka att i dagens läge finns det så otroligt många fler barnskådisar att välja mellan och de får en tidig träning i agerande. Så det kan vara så att jag dömer lite orättvist.
Däremot så försvarar jag inte Gregory Pecks insats. Han är stel och odramatisk och verkar inte kunna relatera till sin rollfigur alls.

Fotot är vackert gjort genom hela filmen och miljöerna är underbara! Så stämningsfulla som de kan bli utan att det blir överdrivet a'la 80-tals zombierulle. Även specialeffekterna är snygga (speciellt för den tidens filmer) och fullt jämförbara med teknik som använts även på senare år.
Även om den inte är superdramatisk, så har de lyckats med att skapa en kuslig och mörk stämning som löper genom hela filmen. Det räcker ibland med ett visst uttryck i ögonen eller ett skevt leende för att man ska känna en kall kåre ila uppför ryggraden.
Soundtracket till filmen kan vara det absolut bästa och mest stämningsfulla jag varit med om! Jerry Goldsmith skapar magi med sina kompositioner av orkestrar och tunga manskörer. Man blir nästan rädd av att blunda och lyssna.

The Omen är en mörk, vacker, skrämmande och kontroversiell film och jag kan absolut rekommendera den. Betyg: 4 av 5



Wall-E (2008)


Idag såg vi Wall-E, Disney/Pixars nya storsatsning. En animerad futuristisk familjefilm, med fokus på städroboten Wall-E som arbetar ensam på jorden för att städa upp den katastrofala röran människan lämnade efter sig för 700 år sedan. En dag träffar han på den hypermoderna EVE som är nedsänd från människornas rymdbas för att leta levande organismer, och kärleken blommar i Wall-E's kretskort. Det är lite dåligt med riktiga kändisar i rösterna (kan bero på att väldigt få ord uttalas i filmen) men både Kathy Najimi och Sigourney Weaver dyker upp i småroller.


Ytterligare ett steg i animationstekniken är tagen i och med den här filmen och jag funderar på hur nära verkligheten en animation kan bli utan att vara verklig. Wall-E är fruktansvärt snyggt gjord, så vacker att man ibland tappar andan. Finns inte mycket mer att tillägga där. De har lyckats otroligt bra med att förmedla känslor och tankar utan att använda tal, men ibland blir det lite för mycket "blip-bloppande" för min smak.
Om storyn kan jag tycka att den är aningen för banal i sin rapida kärlekshistoria och sensmoralen är något för hög för att attrahera barn som filmen i första hand riktar sig till. Som vuxen kanske man får sig en liten tankeställare dock.

Det finns inte mycket mer att säga om filmen, den är otrolig, jag satt med ett ganska konstant småleende på mina läppar. Men den är inte i närheten av Finding Nemo i story och utförande, även om animeringen är visuellt snyggare.

Är det bara jag, eller har de månne skapat figuren Wall-E efter Johnny-5 i den gamla 80-talsrullen Short Circuit?


I alla fulla fall så är Wall-E helt klart ett sevärt mästerverk för hela familjen och jag ger den 4 av 5

Wallander: Hemligheten (2006)


Wallander är en svensk deckarfilmserie baserad på Henning Mankells kriminalromaner. Serien innehåller skådespelare som Krister Henriksson, Johanna Sällström och Ola Rapace. Filmen Hemligheten är film nummer 13 i serien och är speciell eftersom det är både Rapace och Sällströms sista film. Rapace slutade och Johanna tog självmord kort efter att filmen hade släppts.



I den här specifika delen av serien så hittas en 9-årig pojke mördad och våldtagen och det startar en jakt på pedofilen och mördaren. Stefans mörka hemlighet börjar sippra ur hans hårda skal och Linda försöker hjälpa honom samtidigt som hon hamnar mitt i en pedofilhärva.

Det är två Wallanderfilmer som har berört mig och stuckit ut ur mängden och den typiska "okej"-filmserien. Den första var Mastermind, sen kom den här och berörde mig. Ämnet är mycket starkt och river upp känslostormar när man dras in i pedofilins värd, även om inga direkt brutala scener av övergrepp förekommer. Skådespelarna spelar så bra att man känner med dem och kan läsa deras smärta i ögonen, även om det egentligen är just...ja...skådespeleri.

Speciellt Ola Rapace gör en väldigt övertygande roll i filmen och man kan nästan ta på hans frustration och sorg och desperation. Anders Ahlbom som spelar infiltrerande polis är också bra som kall och manipulerande. Men det riktigt sorgliga med den här filmen är att det definitivt är Johanna Sällströms bästa rollprestation någonsin och så blev det hennes sista.

Jag ger filmen 4 av 5

Dumb & Dumber (1994)


Dumb & Dumber (Dum & Dummare) är en amerikansk komedi, regisserad av Peter Farrelly som även är regissör för en lång rad andra komedier i samma anda, som Kingpin, Den där Mary och Mina Jag & Irene. Huvudrollerna gestaltas av Jeff Daniels och Jim Carrey.

"Det den ena inte har i huvudet, saknar den andra" är plotline för den här filmen som handlar om Lloyd och Harry, två totalt urblåsta killar som är bästa vänner och bor tillsammans. När Lloyd blir förälskad i en kvinna ger de sig iväg på en 300 mil lång resa för att finna henne.

Jag gillar vanligtvis inte såna här komedier där humorn ligger på otroligt låg nivå och skämten är ganska uppenbara, men den här är ett undantag. Det kan bero på att de flesta filmerna i samma kategori innehåller dåligt skådespeleri och ibland lite för mycket av det goda liksom. Men både Jim Carrey och Jeff Daniels är bra skådisar och visar prov på mångfacetterade egenskaper i sina roller. Jag tror att även med "normala" kläder och frisyrer (utséenden överhuvudtaget) skulle de ha varit övertygande som personerna Lloyd och Harry, men här tillämpas det jag tidigare skrev om att det är lite för uppenbart och visuellt. Det kan vara en anledning till att filmen inte får mitt topp-betyg.

Förutom det superba skådespeleriet så är skämten (som består av mycket "under-bältet-humor) för det mesta riktigt skrattframkallande och ibland direkt pinsamma att se på. I positiv bemärkelse alltså. I många delar av filmen kan man känna igen situationer liknande något man själv kan ha råkat ut för, eller situationer där man önskar att man hade haft modet och barnasinnet att agera som rollfigurerna gör.

Filmen är påkostad och det märks på den färdiga produkten som är en typisk Hollywoodrulle med all den rätta rekvisitan. Det är inte sparat på någonting och slutresultatet är en riktigt bra komedi.

Ändå kan jag inte ge den mer än en stark 3:a av 5 möjliga. Anledningen är att jag ganska snabbt tröttnar på barnslig humor och det betyder absolut inte att det är en sämre film.

Small Town Folk (2007)


Idag blev det  Small Town Folk som är en brittisk Fantasy/Skräck/Komedi, regisserad av Peter Stanley-Ward. Filmen innehåller inga speciellt kända skådespelare, förutom en liten (!) roll som spelas av Warwick Davies som blev legendarisk med huvudrollen i kultklassikern Willow.


Small Town Folk handlar om Jon och Susan, ett ungt par som är på bilsemester och åker vilse. När de frågar om vägen till närmaste stad så råds de att fortsätta rakt fram och absolut inte åka in i Grockleton, men, eftersom de är på äventyr så är det precis dit de styr sin bil. Det skulle de inte ha gjort...

Jag såg den här filmen i tron om att det var en skräckfilm, en typisk slasherfilm. Oj, vad fel jag hade! Istället blev jag överraskad av en riktigt rolig svart komedi. Filmen är som en mix av en Tim Burton-film, en Dr.Seuss-berättelse, en gammal Peter Jackson-film och med inslag av Stanley Kubricks A Clockwork Orange. Svart humor, våld, en del blodiga scener och en stor nypa surrealism och saga över sig.

Lågbudgeten är ett faktum och syns klart och tydligt, men det gör mig ingenting, för jag tycker Peter Stanley-Ward har lyckats att göra filmen som han antagligen hade föreställt sig den från början. Specialeffekterna är inte direkt varken verklighetstrogna eller speciellt snygga, men de ser ut att vara tagna ur en Tim Burton-saga och jag tror faktiskt att det är meningen att det ska se surrealistiskt ut. Skådespeleriet är väl heller ingen höjdare om man är ute efter kvalité i fråga om agerande, men det tillhör paketet och syftet med filmen.

Jag blev i alla fall glatt överraskad av filmen, fick mig många skratt och jag gillade speciellt godsherren Beesley's karaktär som jag tycker påminner en hel del om Alex i A Clockwork Orange, och Pooch som är nåt så fruktansvärt vindögd. Men, det är klart, förväntar man sig en högbudgetfilm i skräckgenren så kommer man nog bli besviken. Ta filmen med en nypa salt och njut istället!

+ Hela paketet med filmen känns som ett stort plus; miljöerna, surrealismen, humorn....jag kan nog sätta hur många plus som helst, men jag kör på det i ett enda stort plus istället!

- Vissa filmtabbar som inte var meningen
- Slutfighten känns lite för odramatisk och fungerade antagligen mest som tidsutfyllnad

Betyget blir en svag 4 av 5 möjliga (antagligen mååånga som skulle vilja säga emot mig)

Pledge Night (1988)


Pledge Night är en skräck-komedi som är skriven av Joyce Snyder och regisserad av Paul Ziller som efter denna har regisserat avsnitt ur serier som Highlander, Stargate Atlantis och Painkiller Jane. Nästan all musik i filmen utgörs av Thrash-metalbandet Anthrax och en minimal roll görs av bandets tidigare sångare Joey Belladonna.

Filmen handlar om ett gäng killar som ska gå med i en studentförening och får uppleva en massa förnedrande tester för att få få inträde. En av killarna får höra en berättelse av sin mamma om Sid, som av misstag dog i ett badkar med syra när han skulle göra sina inträdesprov för 20 år sedan. Nu kommer Sid tillbaka och är ute efter hämnd.

Redan i första minuterna av filmen får man klart för sig att det är en riktig lågbudgetrulle och därför ska anpassa sitt omdöme efter det. Så det har jag gjort.

Under första halvan av filmen funderade jag på om det verkligen var en skräckfilm, för mig verkade det mer som en halvporrig komedi i ungefär samma anda som Porky's eller Animal House. Varenda tjej visar brösten, det hånglas vilt och alla är med på det mesta. Dessutom avskyr jag den här amerikanska skiten med inträdesprov till studentföreningar. Prov som är så förnedrande och hemska att jag blir förbannad när jag ser det. Och hela grejen med en studentförening? Ett gäng lämmlar som inte kan tänka själva utan måste hålla med sin "förening och sina bröder"? Nä usch tvi och blä. Nu gick jag utanför filmen också, ursäkta för det. Men som ni märker så har jag inte så mycket till övers för den här typen av film alls. Vilket ändras när väl Sid gör entré som "Acid Sid. Han startar med att dyka upp i toaletten när en kille sitter och skiter och ni kan ju gissa vad den döden består av. Nästa entré av Sid är att klämma sig ur kroppen på en av studenterna och visa sitt fula tryne offentligt. Sen dyker han upp i en kista. Ja, ni fattar principen, han gillar att göra storslagna entréer helt enkelt.

Filmen lämnar mycket att önska, både vad gäller skådespeleri, story, smink och specialeffekter. Ändå kan man inte låta bli att tycka om den och ta den för vad den är. Acid Sid's "Evil Laughter" fick mig att dra på munnen hela tiden, de korkade kommentarerna och de uppenbara överspelningarna ger också lite "mys-känsla" och man känner verkligen att det är en typisk skräck-komedi i lågbudgetklass a'la 80-tal! Man förstår hur roligt de måste ha haft när de spelade in filmen och det är värt en del i mitt tycke. Dock verkar det som om man missat en del uppenbara förklaringar och personerna i filmen agerar mycket ologiskt när de möter ett zombiespöke. Slutet är alldeles för abrupt och odramatiskt för att det ska bli bra och själva "tvisten" är riktigt usel.  Men som lågbudgetrulle är den ganska underhållande!

+ Mycket skratt, till och med åt Acid Sids "oneliners"
+ Kultfaktor
+ Musiken såklart! Anthrax är kanon

- Dåligt manus
- Kassa skådisar och dåliga effekter
- Att Belladonna inte var med mer, han skulle ha spelat Acid Sid också

2 av 5, mest för kultfaktorn och musiken

Nej, det är inte så

Jag är ingen typisk "sågare" av filmer ska ni veta, det har bara råkat bli så att jag har sett några halvkassa filmer på senare tiden och jag hoppas att det blir fler stjärnor och lovord framöver!

Anamorph (2007)


Idag såg vi Anamorph, en thriller regisserad av Henry Miller som bjuder på en en del kända ansikten. Både Willem Dafoe, Scott Speedman, Clea DuVall och Peter Stormare har sina framträdanden.



Filmen går ut på att Dafoe's rollfigur (Stan), som är polis, för fem år sedan dödade en seriemördare, men i dagsläget börjar liknande mönster upprepa sig i nya mordfall. Stan börjar tro att det är en copycat som imiterar den tidigare mördaren och blir besatt av att lösa gåtan till varje pris.

Det låter som ett upplägg för vilken typisk thriller som helst, men egentligen är det inte det. Inte om man ser bakom det rent visuella. Titeln på filmen anspelar på en engelsk teknik inom tavelmålning och teckning, där man genom att se på bilden från en annan vinkel ser en helt annorlunda bild. Konceptet är bra, det är till och med riktigt bra, men tyvärr når inte själva filmen dit originalidén antagligen hade velat nå. Jag vet inte om det beror på att regissören ville för mycket eller något annat.

I vilket fall som helst så är det här definitivt ingen roll som borde ha gått till Dafoe. Han är en karismatisk och egen skådespelare och rollen han gör är långsam, gråbrun, trist och stel. Bara det gör att man inte uppskattar Anamorph som man kanske borde.  Även de övriga rollerna gör enligt mig ganska halvdassiga intryck.

Det känns som om filmen har alldeles för bråttom till slutet och uppgörelsen, som om man missar flera viktiga pusselbitar och inte hinner med att tänka själv. Vanligtvis så gillar jag filmer där allt inte är förklarbart, men jag vill gärna ha ett litet hum om vem som är vem och vad det är meningen att allt ska peka åt. Det fick jag inte av den här filmen.

+ Väldigt bra koncept till filmen
+ Riktigt snygga effekter/sminkningar och filter på vissa scener
+ Stundtals väldigt passande och karakteristiska miljöer

- Alldeles för tråkig roll för Dafoe att gestalta på ett trovärdigt sätt
- För mycket luckor i historien
- För bråttom för att komma till slutet
- Ganska odramatisk skildring och jag tappade intresset ofta

Betyg: En stark 2:a av 5 möjliga

About a Boy (2002)


Dagens film är About a Boy, en dramakomedi från 2002 som är baserad på en bok av Nick Hornby. Filmen är regisserad av Chris & Paul Weitz och innehåller skådespelare som Hugh Grant och Toni Colette.


I stort sett handlar den om Will, en 38-årig slacker som är besatt av att ragga kvinnor på olika sätt. Han får för sig att singelmammor är perfekta att ragga upp och går därför med i en grupp för ensamstående föräldrar. Via en kvinna där träffar han Marcus, en 12-årig pojke vars mamma lider av depression och är suicidal. Marcus själv är mobbad och ensam och klänger sig fast vid Will som en igel, något inte Will hade räknat med eller velat direkt.

Jag hade ganska höga förväntningar på den här filmen, då alla jag känner som sett har lovprisat den till tusen. Jag har tidigare inte varit intresserad alls av att se den, men när någon sa till mig senast igår att den är jättebra så tog jag och såg den idag ändå. Och även om den inte var usel så tycker jag att jag kunde ha spenderat den tiden till något mer produktivt. Jag hyser stark aversion mot Hugh Grant som skådespelare över huvud taget, hela hans "jag är klantig, obekväm och besvärad men ändå ganska charmig" -stil är ingenting som jag gillar. Och eftersom han i ca 98% av sina filmer spelar en sådan roll så undviker jag dem oftast.

Filmen i sig har sina söta stunder, men det mesta är fruktansvärt kliché, känns som om jag sett det fyrtioelva gånger tidigare och inte varit imponerad av det då heller. Den enda gången jag drog på munnen i den här så kallade "dramakomedin" var när Marcus kastar en limpa nyttigt bröd på en and, så den dör med rumpan upp i vattnet. Jag antar att meningen är att filmen ska vara gripande, men vill man se gripande filmer finns det så många andra jag kan rekommendera. Värt att kommentera dock är att Nicholas Hoult som spelar Marcus gör en riktigt övertygande roll som en bohemisk, annorlunda, förbannad och utmobbad 12-åring. Toni Colette är alltid bra, men får inte alltför mycket plats i About a Boy.

+ Toni Colette
+ Nicholas Hoult

- Hugh Grants uttjatade karaktär
- Inte en skymt av nyskapande
- Stundtals långtråkig
- Mycket klichéartad

Slutsats: Betyg 2 av 5

Förtydligande

Måste bara förtydliga att jag lägger in filmer jag ser nu, inte filmer jag har sett tidigare. Undantaget är filmer som jag ser igen som jag tidigare sett. Detta på grund av att jag har sett alldeles för mycket film för det, ca 3000 filmer enligt min profil på Filmtipset. Hinner inte med att skriva recensioner på alla de plus alla nya jag ser, så ni får hålla till godo med de jag ser i nuläget!

Voices From Beyond (1991)


Lucio Fulci som har regisserat den här filmen är en italiensk skräckmästare med fantastiska filmer som The New York Ripper, The House by the Cemetery och framför allt den riktigt bra kultrullen City of the living Dead. Men det märks tydligt på hans filmer att han nådde sin kulmen på mitten av åttiotalet.


Filmen handlar om en rik och mycket kallhamrad man vid namn Giorgio som vi får veta har en fru, en älskarinna, en invalidiserad far, en dotter, en son, en syster och en bror. En natt dör Giorgio av inre skador och en mordutredning startar. Giorgios själ stannar kvar på jorden för att be sin dotter Rosie att finna den skyldige innan hans kropp helt förmultnar i graven. Det är en familjetragedi som utvecklas till någon form av Cluedogåta.

Voices From Beyond är väl till största delen en spökfilm, med inslag av vardagsdramatik och även romantik, men den imponerar inte nämnvärt. Det känns som att det är otroligt dåligt skådespeleri, men det behöver inte nödvändigtvis vara det. Liksom de flesta italienska skräckfilmer så är filmen dubbeldubbad, det vill säga att de italienska skådespelarna talade engelska under själva filmningen för att sedan bli dubbad igen av samma personer i redigeringen. Därför får man ibland en bild och en röst som inte alls är i symbios med varandra och kan skapa effekten av dåligt skådespeleri.
Specialeffekterna är ganska dåliga, (och det är sällan de blir dåliga i just genren italiensk skräck) det känns nästan som om Fulcis budget har blivit sämre med åren! Effekterna i de tidigare filmerna har varit snudd på genialiska, men de faller ganska platt i den här rullen.
Ljudkvalitén är heller ingen höjdare, speciellt inte när just rösten från den andra sidan gör sig hörd. Det låter burkigt och tillgjort och inte det minsta svävande och kusligt som man kan tänka sig att det borde låta. Soundtracket är makalöst dåligt och man irriterar sig fruktansvärt mycket på opassande musik i olika situationer.

Nej, filmen imponerade inte det minsta på mig. Trots att själva idén till historien är okej så blir inte resultatet vad man hade väntat sig. Känns som om Fulci försökte för mycket och det blev pannkaka av allt.

+ Ganska fina miljöer
+ En bra grundstory

- Skådespeleri vs ljud som ger ett oprofessionellt intryck
- Dåliga specialeffekter
- Taskig ljudkvalité
- Makalöst dåligt soundtrack

Summa summarum är ändå 2 av 5 möjliga i betyg, mest för att den ändå var underhållande och hade en bra story (som den inte riktigt kunde förmedla på rätt sätt)

Mirrors (2008)


Dagens film är Mirrors, en skräckfilm från 2008 som är baserad på en koreansk film från 2003 som heter Into the Mirror. Mirrors är skriven och regisserad av Alexandre Aja som även gjorde re-maken på The Hills Have Eyes. Det finns ett par kända namn i rollistan till Mirrors, bland annat Kiefer Sutherland och Amy Smart.

För någon som jag, som älskar originalet från Korea, så kanske det inte var så jättesmart att se den här. För som alltid när man ser en re-make på en bra film så tenderar man till att bli besviken. Visst finns det riktigt bra re-makes också, men det går ju inte att låta bli att jämföra med originalet.

Mirrors öppnar upp som en typisk amerikansk skräckis. Sättet effekterna framträder, dialoger och monologer och de ganska typiska miljöerna överraskar inte direkt. Filmen är fullpackad med skvättmoment och höga ljudtoppar för att man ska sitta som på nålar hela tiden och bara vänta på nästa gång man ska flyga upp ur stolen man sitter i. Sådant är enligt mig mycket överskattat och ibland rent utan jobbigt. Det finns några riktigt snygga effekter i filmen, men dessvärre så finns det desto mer riktigt usla dito. Däremot är jag mycket positivt inställd till skådespeleriet, Kiefer är alltid bra oavsett vad han gör för roll och de övriga lyckas också övertyga och leverera ordentligt. Finns en del ruskigt obehagliga scener i filmen också, varav en del inte alls var väntade, och det är ju alltid positivt! Ett tag verkade filmen riktigt lovande, men när jag närmade mig slutet på skivan så föll det pladask. Och det föll på det som är otroligt typiskt amerikanska skräckfilmer, det är så överarbetat och övertydligt att man tappar all fantasi man själv hade byggt upp om filmen. Där är skälet till att jag tycker att asiatiska och spanska skräckisar är i allmänhet bättre, ofta slipper man få ett fult monster upptryckt i ansiktet, de håller sig det mystiska och svävande istället. Taffligt är det enda ord jag kan säga om slutet och medioker är vad filmen i helhet blir.

+ Bra skådespeleri
+ Försök till att göra något eget av originalet
+ En del snygga och oväntade effekter

- Överarbetat med skvättscener
- För mycket action jämfört med den kusliga känslan hos originalet
- Överhängande kassa specialeffekter
- Ett dåligt slut som fokuserar mer på action och monster än spöken som filmen egentligen handlar om

Allt som allt måste jag ändå ge den betyg 3 av 5 möjliga, den var trots allt ganska underhållande om än dock medioker.

Hej och hå

Härmed öppnar jag min nya blogg, en blogg för enbart filmer.
Hoppas att den efterhand kommer att bli minst lika fin som mina andra blogg.

RSS 2.0