Anamorph (2007)


Idag såg vi Anamorph, en thriller regisserad av Henry Miller som bjuder på en en del kända ansikten. Både Willem Dafoe, Scott Speedman, Clea DuVall och Peter Stormare har sina framträdanden.



Filmen går ut på att Dafoe's rollfigur (Stan), som är polis, för fem år sedan dödade en seriemördare, men i dagsläget börjar liknande mönster upprepa sig i nya mordfall. Stan börjar tro att det är en copycat som imiterar den tidigare mördaren och blir besatt av att lösa gåtan till varje pris.

Det låter som ett upplägg för vilken typisk thriller som helst, men egentligen är det inte det. Inte om man ser bakom det rent visuella. Titeln på filmen anspelar på en engelsk teknik inom tavelmålning och teckning, där man genom att se på bilden från en annan vinkel ser en helt annorlunda bild. Konceptet är bra, det är till och med riktigt bra, men tyvärr når inte själva filmen dit originalidén antagligen hade velat nå. Jag vet inte om det beror på att regissören ville för mycket eller något annat.

I vilket fall som helst så är det här definitivt ingen roll som borde ha gått till Dafoe. Han är en karismatisk och egen skådespelare och rollen han gör är långsam, gråbrun, trist och stel. Bara det gör att man inte uppskattar Anamorph som man kanske borde.  Även de övriga rollerna gör enligt mig ganska halvdassiga intryck.

Det känns som om filmen har alldeles för bråttom till slutet och uppgörelsen, som om man missar flera viktiga pusselbitar och inte hinner med att tänka själv. Vanligtvis så gillar jag filmer där allt inte är förklarbart, men jag vill gärna ha ett litet hum om vem som är vem och vad det är meningen att allt ska peka åt. Det fick jag inte av den här filmen.

+ Väldigt bra koncept till filmen
+ Riktigt snygga effekter/sminkningar och filter på vissa scener
+ Stundtals väldigt passande och karakteristiska miljöer

- Alldeles för tråkig roll för Dafoe att gestalta på ett trovärdigt sätt
- För mycket luckor i historien
- För bråttom för att komma till slutet
- Ganska odramatisk skildring och jag tappade intresset ofta

Betyg: En stark 2:a av 5 möjliga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0