Runaway Jury (2003)


Runaway Jury är en amerikansk drama/thriller baserad på John Grishams bestseller "The Runaway jury". Filmen är regisserad av Gary Fleder och är ganska fullproppad av kända ansikten i rollerna. Vi ser bland annat John Cusack, Rachel Weisz, Dustin Hoffman och Gene Hackman.



En kvinna som hastigt blivit änka efter skottlossning på hennes mans jobb ställer ett vapenföretag inför rätta. Det ligger otroligt mycket pengar i målet och folk med intresse i vapenföretaget försöker till varje pris se till så att "rätt" personer hamnar i juryn, men någon har nästlat sig in med andra avsikter.

Efter att jag sett filmen och kollade omdömen så blev jag mycket förvånad. De flesta prisar den till skyarna och vissa kallar den till och med den mest spännande rättegångsfilmen någonsin. Själv upplevde jag den som ganska långsam, lättuträknad och oengagerande. Skådespelarna är riktigt bra och absolut satta i roller som de briljerar i, men det räcker inte om storyn är tunn. Och jag tycker att den är det. Det tänder aldrig riktigt till, det rullar bara på utan någon gnista. Skillnaden vilka som är goda och onda målas upp så kraftigt och övertydligt vid flera tillfällen att det nästan blir löjligt.

För det första blev jag irriterad på hela målet, man kan väl inte anklaga ett vapentillverkarföretag för att ha vållat en mans död? Möjligtvis ställa individen som sålde ett vapen till en man utan licens inför rätta, men inte hela företaget.
För det andra så kände man mycket tidigt i filmen att det inte kommer bli någon större överraskning i utslaget från juryn, trots att det ibland verkade som om det kunde vända. Jag tvivlade i alla fall aldrig på hur det skulle sluta.
För det tredje så lades en del fokus på sådant som jag inte förstod varför det skulle ha någon mening i filmen alls.

Inte vidare spännande alltså. Men för att skådespelarna gör ett så bra jobb så får filmen ändå 2 av 5 i betyg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0