Taken (2008)


Taken är en amerikansk/fransk action/thriller regisserad av Pierre Morel. I rollerna finns Famke Janssen, Liam Neeson och Maggie Grace.


Filmen handlar om den före detta livvakten Bryan och hans 17-åriga dotter Kim. Kim åker till Frankrike med en väninna och redan första dagen de är där råkar de ut för en kidnappning av en trafficking-liga. Bryan lägger allt som har med lag och moral att göra åt sidan för att försöka rädda sin dotter inom de 96 timmar han har på sig innan hon blir oåterkalleligt skändad.

Jag hade väl egentligen inga som helst förväntningar, men när jag upptäckte att det handlade om människohandel så hyste jag en viss förhoppning att det skulle vara en film i samma stil som Human Trafficking. Men tji fick jag. Istället så är det i princip en nyare version av Ransom. Det är inte mycket som överraskar i filmen, bortsett från att jag alltid blir överraskad av hur många klockrena slag mot ansiktet en actionhjälte kan ta utan att däcka.

Det är alldeles för mycket "Bond" i filmen, för mycket hjärndöd action och för lite affektion och känslor. Det mesta känns mycket kliniskt, något som jag tvivlar på att det skulle vara i verkligheten i den situationen. Neeson överspelar sin roll ganska mycket och känns inte direkt som en förtvivlad far. Maggie Grace däremot spelar överraskande bra!

Taken är inte en dålig film, men jag är ingen actionhyllare och hade hellre velat se mer thriller i storyn. Och det är inget nytt man får se i filmen, man har sett det förr i otaliga actionrullar. Jag ger den en stark 2:a i betyg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0