Knowing (2009)


Knowing
är en amerikansk action/thriller/science-fiction, regisserad av Alex Proyas och med Nicolas Cage och Rose Byrne i huvudrollerna.



Professorn John's son kommer hem från skolan en dag med ett papper fulltecknat av siffror. De har öppnat en "tidskapsel" i skolan och varje barn har fått någonting som gjordes för 50 år sedan av en elev på den tiden. John hakar upp sig på siffrorna och börjar nysta upp den kod han hittar, han kommer fram till att numrena är datum som katastrofer har skett. Vad som är extra besynnerligt är att datumen har ägt rum under de 50 år som gått sedan de först skrevs...

Jag var halvengagerad i första delen av filmen, sysslade med annat under tiden eftersom jag hade hört att den skulle vara dålig. Men när det satte igång så fick jag lägga bort det andra jag gjorde och koncentrera mig mer på det som skedde på tv:n. Den är ganska seg i starten, men tempot trappas upp samtidigt som man börjar förstå att det här är ingen vanlig action/thriller, den har något mer än så. Den övernaturliga delen av filmen är intressant även om man inte förstår den fullt ut och man funderar mycket på upplösningen själv och kommer med olika förslag.

Effekterna är tyvärr ordentligt dåliga, det är mycket halvtaskigt CGI i de scener som ska vara lite extra häftiga. Det drar ned helheten en hel del. Nicolas Cage spelar sin ganska typiska halvförvirrade tafatta roll, men han gör den ju ganska bra. Lite synd att han har låst in sig på den sortens karaktär, men det fungerar. Även de övriga rollprestationerna är okej, ingen "wow-faktor", men fullt godkänt. Och det är väl ungefär vad helhetsintrycket av filmen är också med allt sammantaget. Bra manus, okej skådespeleri, kassa effekter = 3 av 5 i betyg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0