The Wrestler (2008)


The Wrestler är en amerikansk dramafilm regisserad av Darren Aronofsky och med Mickey Rourke och Marisa Tomei i huvudrollerna.



Filmen handlar om en av 80-talets stora wrestlinghjältar; Randy "the Ram" Robinson och hans liv som föredetting. Randy bor numera i en trailerpark, har inga vänner och går så få matcher att han måste hitta ett jobb vid sidan av.

Fokus i filmen är på nedbrytningen av Randys liv och hur hans tragiska vardag ser ut när ingen bryr sig värst mycket om honom längre. Meningen är väl att man ska känna sympati med honom och tycka att det är en katastrof hur en före detta stjärna tvingas leva, men för mig infann sig aldrig den känslan. Jag tyckte han var tragisk, ja, men inte att det var synd om honom. Han skapade sitt eget liv och levde enbart för att vara känd. Nu får han ta konsekvenserna. Och konsekvenserna är inte vidare jobbiga egentligen heller satta i perspektiv på livet.

Jag tyckte filmen var mycket långtråkig, jag väntade hela tiden på att det skulle hända någonting oförhappandes, eller någonting överhuvudtaget. Men tji fick jag, det hände vare sig något spektakulärt eller ens måttligt intressant. Jag tycker om dramafilmer, men det är dramafilmer med en mening, filmer som berör, filmer som gör ont att se som jag tycker om. Inte 110 minuter segt och långdraget dravel utan direkt mening. För att inte tala om det abrupta slutet.

Det som räddar filmen från totalt katastrof i mina ögon är att musiken (gamla godingar från 80-talet) och skådespeleriet är riktigt bra. Marisa Tomei gör en okej insats och Mickey Rourke är ganska fantastisk, kanske det bror på att det finns vissa skarpa paralleller med hans eget liv. Men bådas prestationer övergläns faktiskt av Evan Rachel Wood som spelar Randys dotter. Hon är inte med mycket i filmen, men när hon är med så tar hon över rutan totalt.

The Wrestler kanske inte är en dålig film, men det är heller ingen vidare bra film. Onödig skulle jag nog vilja kalla den, även om det verkar som om den satte fart på Rourkes skådespelarkarriär igen. Jag ger filmen 2 av 5 möjliga poäng.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0