The Escapist (2008)


Nu har det varit dåligt med film ett tag igen, jag skyller på min nya hobby pärlplattor.
Nåväl, idag såg jag i alla fall The Escapist, en engelsk thriller regisserad av den inte alltför välkända Rupert Wyatt. I rollerna finns Brian Cox från bland annat Braveheart och The Bourne Identity, Joseph Fiennes från Shakespeare in Love och Goodbye Bafana och en av mina favoriter, Damian Lewis, känd från Dreamcatcher och serien Band of Brothers.


Filmen fokuserar på livstidsdömda Frank, som efter att ha avverkat 12 år på sitt straff får reda på att hans dotter farit illa på utsidan av fängelsets portar. Han bestämemr sig för att fly och få träffa sin dotter igen och tar hjälp av tre andra fångar, var och en med sin egna färdighet som flykten kräver. Men det uppstår hela tiden komplikationer som äventyrar Franks flyktförsök.

Till en början kände jag mig oengagerad i filmen, den hoppade mellan olika händelser och jag tror inte att jag riktigt hann följa med i svängarna. Men när jag fortsatte att ge den en chans så överraskade den mig. Det är en mycket smart film och allt är grymt autentiskt. Skådespeleriet är näst intill perfektion och miljöerna är precis så mycket engelska "värstingfängelser" som man kan föreställa sig. Stundtals blev jag riktigt upprörd över hur vakterna agerar och jag funderar på om det verkligen är så på riktigt.

Själva storyn är som sagt var lite hoppande, men när man får ihop det så fungerar det. Den är medryckande och emotionell, samtidigt är den brutal och rå. Och trots att man vet vad det är för människor som försöker fly från fängelset så känner man med dem och lider med dem. Och till slut knyts alla filmens delar ihop på ett sätt som jag absolut inte hade väntat mig. Det är tragiskt, vackert, lyckligt och gripande på samma gång.

The Escapist är för mig värd en 4 i betyg, mycket tack vare sammanfogningen av händelserna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0