Twilight (2008)


Twilight
är en dramafilm från USA med inslag av fantasy och rysare i. För regin står Catherine Hardwicke och i huvudrollerna ser vi Kristen Stewart, Robert Pattinson och Billy Burke.



Filmen startar med att Bella, 17 år, flyttar till sin pappa i den lilla staden Forks. I skolan stöter hon på Edward, en otroligt vacker kille som fascinerar henne. Snart upptäcker Bella att Edward inte är som andra, han är nämligen vampyr.

Jag har läst boken av Stephenie Meyer och förälskade mig i den. Idén om "vegetarianvampyrer" och försöken att smälta in i mänskligheten fascinerade mig och jag gillade det något odramatiska upplägget i boken. När jag fick veta att filmen som jag hade ratat i nästan ett år var baserad på den boken så var jag ju tvungen att se den ändå.

Och jag är ganska kluven. Jag tycker skådespelarna i filmen är ganska dåliga. De klarar inte att förmedla de uttryck som förväntas av dem. Och de ser definitivt inte ut som de beskrivs i boken. Mest besviken blev jag på Edward, han beskrivs som eteriskt skön i boken och jag måste erkänna att jag anser honom i filmen vara ganska....ful...Inte för att de egentligen har med själva filmen att göra, det handlar mer om besvikelsen bok till film.

Men annars har de på två timmar lyckats få med det som är vesäntligt i boken. Jag kände inte att jag saknade någonting egentligen. Möjligtvis att det går lite för fort i händelserna som driver filmen framåt, men absolut ingenting som jag mådde dåligt över.

Det som jag mådde dåligt över var de ganska usla effekterna. När vampyrerna "flyger" eller "hoppar" så ser man nästan den sele de hänger i. Hela kroppsspråket utrålar "fastbunden och hängande". Jag vet inte hur man ska förklara det bättre, har man sett hur det ser ut innan redigering så förstår man. Även den glittrande huden (i boken skimrar han väl mer? Även om jag tyckte det var småtöntigt redan i bokform) förstörde lite känsla. Det var dåligt. För att inte prata om springandet i skogen, klättrandet i träden och basebollspelandet. Sådant är nog för svårt att överföra från skrift till rörliga bilder än så länge. Själva kärlekshistorien i filmen känns krystad och är svår att tro på, men dt är nog skådespelarnas fel.

Nej, det blir tyvärr inte bättre än en stark 2:a i betyg, äben om boken får en 4:a

Kommentarer
Postat av: rogerxy

Har inte sett filmen men kan ju tycka att det är lite fel att du hänger upp dej så mycket på skillnaderna i boken kontra filmen. Men det är kanske svårt att inte göra det om man läst boken före?

2009-05-14 @ 09:14:12
Postat av: Lenkan

Det är ju så att har man läst boken och gillar den så jämför man. Åtminstone jag. Eftersom boken är grunden så vill jag gärna se att det väsentliga är med när man nu gör filmer på den. Fast i just den här filmen så gör jag ju inte mycket jämförelser med boken, annat än att jag säger att de har fått med allt viktigt, men personerna ser inte ut som de beskrivs?!? Jag är en otrolig bok-o-man och läser som en galning, därav kommer nog jämförelserna. Men jag tycker inte att jag "hänger upp mig" på det, det är oftast så man reagerar. Skulle du kunna se Resident Evil eller Advent Children utan att jämföra med spelen som de är byggda på?

2009-05-14 @ 10:37:12
URL: http://lenko.blogg.se/
Postat av: rogerxy

Har inte spelat varken RE eller FFVII så nej det skulle jag inte göra ;)

Jag läser verkligen inget alls, har kanske läst 10 böcker utanför skolvärlden men Lord of the Rings är väl förmodligen enda gånger jag sett en film & läst boken före. Man kan sitta & vara irriterad på saker som att Tom Bombadill inte är med, att de gör saker i boken som de inte gör i filmen & tvärtom, att folk inte ser ut som de beskrivs i boken etc.



Men i slutändan tror jag man ska försöka ha ett öppet sinne. Filmerna står som "baserade på boken" i de allra flesta fall & det är inte samma sak som att de ska följa boken eller ha något gemensamt med den. Bilden man målat upp i huvudet när man läst en bok stämmer med största sannolikhet inte med den bilden som filmregissören har i sitt.



Med tanke på att 3 av 5 spalter i recensionen handlar om "bok till film"-besvikelsen så skulle jag påstå att du "hakar upp dej" på detta om det nu är det rätta ordvalet att använda.

2009-05-14 @ 12:15:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0