The Last House on the Left (2009)


The Last House on he Left
är en amerikansk rysare som är regisserad av Dennis Iliadis. Filmen är en nyinspelning av Wes Cravens kontroversiella film med samma namn från 1972, som även den har mycket tydliga influenser av Ingmar Bergmans stora klassiker Jungfrukällan. Skådespelarna som syns i nyinspelningen är bland annat Garret Dillahunt, Tony Goldwyn och Monica Potter


Filmen handlar om en grupp kriminella som kidnappar två tonårsflickor och stjäl deras bil. En av flickorna orsakar en bilolycka på vägen, något som gör den redan elaka gruppen ännu elakare. Som hämnd våldtar de och misshandlar flickorna brutalt. Utan bil får de dock lov att gå till fots och de söker skydd från den nalkande stormen hos ett par i ett sommarhus mitt ute i skogen. Vad de dock inte räknade med var att de hamnade hos föräldrarna till en av flickorna, och när de får veta vad som hänt deras dotter så ser de till att hämnas med råge.

Det är ett ganska stort antal år sedan jag såg originalet till filmen och jag måste erkänna att jag inte var speciellt imponerad då. Det var en våg av rape/revenge-film på 70-talet, många mycket omtalade bland "extremfilm"fantaster som jag själv kallar mig. Men våldtäkter är ingenting som jag direkt uppskattar att se i närbild, så även om jag har sett de mest omtalade och till och med äger ett par stycken, så är det inget som jag anser vara bra film.

Det enda som den här re-maken tillför gentemot originalet är att den är riktigt "Hollywoodifierad" plus att våldtäktstemat är något nedtonat. Våldtäkterna är färre, mindre brutala och inte lika detaljrika som i den gamla filmen, något som inte är ett direkt minus i min bok. Men det gör inte själva filmen bättre. Jag blev överraskad när jag hörde att det skulle göras en nyinspelning a'la Hollywood på en såpass kontroversiell och illa omtyckt film, därför var jag tvungen att se vad de skulle göra med den.

Skådespeleriet är ganska mediokert, en del sköter sig okej, andra känns mest som amatörer i sina roller. Detsamma gäller sminket och effekterna, en del är ganska snyggt gjort, annat är överdrivet och en del riktigt dåligt. Vissa actionladdade slagsmålscener känns nästan malplacerade och trovärdigheten av en del skador är inte helt hundraprocentig. Ibland känns det mer som en actionfilm än en rape/revenge. Själva det som jag kallar för "Hollywoodifiering" gestaltas i form av en "snäll" karaktär hos the bad guys som jag inte har något minne av i originalet. Jag kan säkert ha fel, men det känns som något som Hollywood måste slänga in för att inte uppröra tittarna för mycket.

Filmen får ungefär ett halvt poäng sämre än originalet och hamnar på 2 av 5 möjliga i betyg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0