Dark Corners (2006)


Dark Corners är en amerikansk rysare, regisserad och skriven av Ray Gower och innehåller skådespelare som Toby Stephens och Thora Birch.


Filmens huvudperson är Susan Hamilton, en ung kvinna som försöker få barn tillsammans med sin make och genomgår en rad undersökningar och tester för att kunna få det. Mitt uppe i alla dessa tester så börjar hon drömma mardrömmar om sin dubbelgångare Karen, som är förföljd av någon eller något. Snart vet inte Susan vad som är verklighet eller dröm.

Låt mig starta min utvärdering med att jag inte hade några som helst förväntningar på filmen. De flesta omdömen jag har läst har varit mycket negativa, så det var mest som ett tidsfördriv jag såg den. Men jag blev mycket positivt överraskad!

För vissa kan säkert storyn te sig uttjatad. Hon somnar, drömmer en mardröm om en tjej som somnar och drömmer en dröm om henne osv. Men jag gillar verkligen den här typen av film som hoppar mycket mellan ett slags parallella världar, där man aldrig riktigt är på det klara med vad som egentligen är sant eller inte. Flera av mina favoritfilmer är just sådana, till exempel Jacob's Ladder som är ett riktigt mästerverk inom film.

Till större delen (förutom ett par mycket små scener) så saknar filmen CGI, och det är absolut inget minus i min bok. Jag vill ha så lite dataanimerat som möjligt och så mycket smink som det går.
Skådespelarna gör ganska hyfsat ifrån sig, kan störa mig på Birch's skratt ibland, det har låtit konstlat sedan hon var liten, men annars är hon ganska bra i sin roll. Susans scener är mycket ljusa och Karens är mycket mörka, det skapar verkligen effekten av att de lever totalt skilda liv. Det finns några scener som är riktigt obehagliga att se, tänker inte avslöja vilka, det får ni se själva om ni är intresserade.
Det känns inte riktigt som om Dark Corners är en typisk amerikansk "skvätt"skräckis (även om det självklart förekommer såna scener), den går mer in under skinnet, är obehaglig och man får fundera mycket själv. Ingenting serveras på fat framför en i fråga om vad som egentligen händer, möjligtvis att man kan se helheten i full form i slutet. Men det är ett oväntat och riktigt bra slut och även om man får veta vem som är vem så lämnas det en del frågetecken hängande.

Jag njöt av filmen i alla fall och hoppas att fler likasinnade kommer göra det. 4 av 5 blir betyget

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0