Red Eye (2005)


Red Eye (Redeu-ai) är en koreansk spökfilm, regisserad av Dong-bin Kim och trots att de flesta skådespelarna i filmen är ganska okända i väst så ser man skådisar från skräckfilmer man kan känna igen, som Bloody Reunion  och Into the Mirror.



Filmen utspelar sig på ett natt-tåg i Korea, där det sägs att det spökar efter en fruktansvärd tågolycka som skedde för många år sedan. Och den här speciella natten så visar sig spökena.

Jag gillar som tidigare nämnt de typiska asiatiska skräckfilmerna. Men jag var inte jätteimponerad av den här. Det kan bero på de höga förväntningarna jag hade efter att ha sett screenshots och de lösa rykten jag hade hört om filmen. Men jag tyckte faktiskt den var ganska seg. Stundtals kom den där asiatiska krypande, nervkittlande känslan över mig, men den dog ganska snabbt då det aldrig riktigt ledde till ett klimax.

Hela filmen kändes ganska mycket som en asiatisk B-skräckis, den har lång väg kvar till gränsen för en riktigt bra film. Skådespeleriet är mediokert och känns på något sätt trevande, som om skådespelarna försökte sträcka sig efter något bra men inte riktigt nådde fram. Specialeffekterna var stundtals godtagbara, men mestadels var de riktigt dåliga. Något annat som kändes irriterande var känslan av att filmen aldrig tog slut, det bara fortsatte efter att man trodde det var färdigt och det som maldes vidare var inte direkt bärande eller ens intressant.
På den positiva sidan finns dock den kusliga miljön ombord på tåget och det förvånansvärt bra fotot. 

Okej, det fanns ett fåtal scener som skrämdes lite och var obehagliga, men de glöms tyvärr bort i helheten. Det blir en svag 3:a i betyg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0