Resident Evil: Degeneration (2008)


Resident Evil: Degeneration är animerad skräck/science fiction som är regisserad av Makoto Kamiya



Storyn i filmen startar 7 år efter att Raccoon City har blivit utplånat, när terrorister släpper ut det dödliga T-virus på en flygplats. Leon S Kennedy (först känd från spelet Resident Evil 2) kallas in för att ställa allt tillrätta, och som av en händelse så är även Claire Redfield på plats ännu en gång.

Om man ska starta med det positiva med filmen så är det att animationen är fruktansvärt snygg. Rörelsemönstret hos karaktärerna är de mest naturliga jag sett i en animation. Ljuset faller perfekt och skuggorna i t.ex. ansikten rör sig precis som de ska när man rör en ansiktsmuskel. Det enda som jag känner är önskvärt att uppnå mer är lite mer liv i ögonen.

Så, till det negativa. Storyn är otroligt platt och banal. Karaktärerna känns spända och uppstramade och inte vidare naturliga. Lite för mycket fokus på kvinnornas plutande läppar och männens oerhörda maskulinitet. Liksom de icke-animerade filmerna om samma tv-spel så känner man inte direkt kopplingen till det underbara spelet. Det är alldeles för mycket action. Visst vet jag att Resident Evil till viss del var ett actionspel, men det var till lika stora delar ett skräckspel och ett pusselspel. Men det är just action som allt är fokuserat på och då tappar man känslan man fick när man spelade spelen. Speciellt negativt är att zombierna, som faktiskt utgör 99% av spelen (1-3), har mycket liten betydelse i filmen. De finns med i periferin, men utgör inte det stora hot de borde göra. Istället är det en känslohistoria mellan en polis och hennes terrorist till bror som ligger i fokus. Det störde mig.

Kan inte säga så mycket mer om filmen. Den är snygg, men det krävs bättre innehåll för att gå hem hos mig.
Betyg: 2 av 5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0