Silent Scream (2005)


Silent Scream (The Retreat) är en av dagens sedda filmer. Det är en amerikansk skräckfilm, regisserad av Matt Cantu och Lance Kawas. Inga vidare kändisar florerar i rollerna.



En skolklass får låna sin psykologiprofessors hus i s­kogen som tack för hjälpen med ett forskningsprojekt. När ungdomarna anländer har någon dock ett eget projekt i åtanke - att med alla tänkbara medel mörda gruppens medlemmar en efter en! När klassens smartaste tjej Nicole kommer en dag sent, väntar en natt i helvetet...

Jag direktciterar en replik ur filmen: "this sucks on so many levels"! Det är ungefär hur man beskriver filmen med en enda mening. Jag har faktiskt sett dåligare filmer, men den här är riktigt usel. Det första som markerar detta är att skådespelarna är fruktansvärt dåliga. Och då menar jag riktigt kassa! Inte en enda skådis ger ens ett litet sken av att vara redo för spelfilm. De kanske fungerar i halvtimmeskomedier eller liknande, vad vet jag.

Det andra som slår ett slag för uselheten i film är att storyn är otroligt platt och banal. En grupp ungdomar i ett hus i en öde skog. Det är sex och alkohol för hela slanten och puckona tänker inte logiskt för fem öre. Mördandet sätter igång nästan genast (efter att man har fått se x-antal nakna tuttar, varav ett par riktiga silly-cones) och jag blev helt ställd när mer än hälften av personerna dör innan 15 minuter gått.

Önskar att jag kunde säga att effekterna var bra i alla fall, men tyvärr är det lilla man får se ganska uselt. Det har skrivits om filmen att den innehåller en hel del gore, men i så fall måste jag ha trillat på den klippta versionen, för det var ytterst lite man verkligen fick se. Och det man fick se var som sagt var illa.
Mot slutet vänder filmen från slasher a'la 80-tal dessutom till en kass komedi med "roliga" kommentarer som verkligen stinkel mögelost. Totalt opassande och avtändande.

Det enda lilla plusset är slutet. Eller scenerna innan slutet rättare sagt, när den lilla lilla twisten avslöjas. Det var nog enda delen som manusförfattarna hade tänkt något annat än blod och bröst. Det gör att filmen klarar sig från en etta och blir till en svag tvåa istället. Den var ju trots allt ett tidsfördriv och som sagt var har jag sett ännu sämre.

2 av 5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0