Teeth (2007)


Teeth är en skräck/komedi som passar mer in i genren komedi än skräck enligt mig. Den är regisserad av Mitchell Lichtenstein som annars brukar stå på andra sidan kameran. Huvudrollerna gestaltas av Jess Weixler och John Hensley som figurerat i en rad serier tidigare.


Filmen handlar om Dawn, en tjej på High School som propagerar för att hålla på sin oskuld tills man gifter sig. Men så träffar hon på Tobey och det är kärlek vid första ögonkastet. Plötsligt befinner hon sig i parningsakten och vill dra sig ur, men Tobey insisterar hårdhänt. Då biter plötsligt Dawn tillbaka....

Jag hade lite förväntningar på filmen, men de gjorde den verkligen inte rättvisa! Redan efter de första 10 minuterna höll jag på att trilla ur soffan av skratt. Nu är det visserligen inte så att jag har den bästa och allmänt uppfattade humorn, min humor ligger mer åt det morbida och svarta hållet, men Teeth  passar min humor utmärkt. Den är överdriven, knasig, elak och har stoora doser av svart, sjuk humor.
När det gäller skräckdelen så antar jag att det refererar till de få stunderna av blodskvätt som existerar. Eller så uppfattar vissa människor att en hund som äter upp en penis och rapar upp ollonet igen är skräck. Jag vet inte riktigt, men jag anser inte filmen vara skräckingivande för fem öre.

Skådespeleriet är överdrivet, men det passar perfekt till filmen. Det finns en hel bunt med ansiktsuttryck som inte går att beskriva med ord, att bara tänka på dem får mig på fnisshumör och jag blir glad. Det finns inget bättre sätt att beskriva det. Sminket är kanon i filmen, det existerar inga större effekter, men de små som finns där är riktigt snygga.

Hoppas många andra får samma glädje av filmen som jag, jag ger den en solklar 4 av 5


Kommentarer
Postat av: BOB

Den här rullen måste jag se... Tack för tipset =)

2009-01-07 @ 15:57:56
Postat av: BOB

Den här rullen måste jag se... Tack för tipset =)

2009-01-07 @ 16:02:45
Postat av: mamoulian

"It's true! Vagina dentata!" :-D



Godkänd film; kunde varit mycket bättre, men det kände som om den inte riktigt hittade sin linje riktigt... I vilket fall kunde jag inte finna den rolig eller skrämmande som helhet. Bara knasig räcker inte för mig ;-)

2009-02-02 @ 21:56:06
URL: http://annals-of-mamoulian.blogspot.com
Postat av: mamoulian

"It's true! Vagina dentata!" :-D



Godkänd film; kunde varit mycket bättre, men det kände som om den inte riktigt hittade sin linje riktigt... I vilket fall kunde jag inte finna den rolig eller skrämmande som helhet. Bara knasig räcker inte för mig ;-)

2009-02-02 @ 21:56:45
URL: http://annals-of-mamoulian.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0