Amusement (2009)


Amusement är en amerikansk skräckfilm, regisserad av John Simpson och med bland andra Katheryn Winnick och Keir O'Donnell i rollerna.


Filmen handlar om tre olika historier om tre olika tjejer som utsätts för en galen mördare. Det visar sig att alla tre tjejerna är kopplade till både varandra och mördaren.

Det första jag reagerade på var det riktigt riktigt usla skådespeleriet. Det är de klassiska sena tonåringarna/tidiga 20-nåntingåringarna som filmen baseras runt och jag känner mig ganska trött på det upplägget när det gäller skräckfilm. Men även om det hade varit äldre karaktärer så hade de inte gestaltats bra av de här skådespelarna. Den enda som känns det minsta äkta är Keir O'Donnell's tolkning av The Laugh.

Den första historien är i princip över innan filmen har början och man undrar om det bara var en prolog till själva filmen, men det visar sig att det faktiskt är en tredjedel av filmens behållning. Själva filmen är mycket kort, runt 80 minuter ren speltid. Och tur är kanske det, för jag tyckte faktiskt att den var alldeles för lång, speciellt i slutet då det mjölkas av en sinande ko och man tror aldrig att det ska ta slut.

Jag listade ganska snabbt ut twisten i slutet och satt och väntade på hur de skulle lösa den. Men så drar minuterna iväg och jag börjar inse att det finns ju ingen twist! Och i just en sån här film så är det nästan nödvändigt att ha med en twist för att bevisa att någon åtminstone tänkt till det allra minsta. Så är inte fallet alltså. Vilket gör att filmen klassas som ganska onödig överhuvudtaget, åtminstone i min bok.

På plussidan dock så är det en del slafs med och det är riktigt snyggt gjort. Man kan nästan fundera på om filmen är gjord för att visa upp någons makeup-skills. Det snygga sminket ger filmen en svag 2:a i betyg från mig.

Kommentarer
Postat av: rogerxy

Låter som en film jag kommer gilla

2009-07-09 @ 11:10:53
Postat av: mamoulian

Håller med dig i ditt omdöme Lenkan... Tycker ändå att det fanns något att bygga på i all simpelhet, men ... det blev lite för tunt till slut... Okej om man hyr några stycken filmer för kvällen till ett bra pris (och några bättre filmer tillsammans med den...)

2009-07-13 @ 09:14:33
URL: http://annals-of-mamoulian.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0