Frontier(s) (2007)


Frontier(s) är en fransk skräckfilm inom underkategorin extremfilm. Den är skriven och regisserad av Xavier Gens och i huvudrollen ses Karina Testa. Även Samuel Le Bihan dyker upp i en biroll.



Efter ett upplopp på grund av politiska åsikter i Paris så flyr fyra småligister från polisen och ut på landsvägarna. När de blir trötta tar de in på motell, men det är absolut inte ett gästvänligt motell.

När jag såg filmen första gången så hade jag aldrig hört talas om den. Jag kollade baksidan på filmfodralet och tyckte den såg lagom slafsig och trevlig ut, därför såg jag den. Nu är det andra gången jag har sett den och den ger mig fortfarande ett sådant slag i magen att jag nästan tappar andan. Inte för att den har något budskap eller är en speciellt djup film alls, utan för att lidandet är gestaltat på ett så fruktansvärt (och fruktansvärt bra) sätt.

Skådespeleriet är skrämmande bra ibland. Jag är oerhört fascinerad av hur fransmännen lyckas med det som inte de stora stjärnorna i Hollywood gör. Liksom i Martyrs och Inside så gestaltas ett sådant lidande, en sådan uppgivenhet, förnedring och nedbrutenhet på ett sätt som kan få ögonen att tåras. Känslorna ligger som blottade nervändar i knippen och varje nyansering av smärta får det att darra i nerverna. Jag har aldrig sett så trovärdigt skådespeleri i någon annan film, speciellt inte när det gäller att förmedla hur bit för bit av en människas förstånd försvinner.

Filmen har ett högt tempo redan från starten och ofta är kameran inte alltför stabil. Men jag gillar shaky-cam när det passar sig och det tycker jag att det gör i den här filmen. Effekterna är otroliga, sminket är bland det mest realistiska jag sett och det får mig att fundera på varför i h-vete CGI existerar alls. Åtminstone när det gäller den här typen av effekter. Det är så verkligt att jag faktiskt inte klarar av att se vissa delar och jag är inte direkt känslig!

Det enda som kan anmärkas på är att storyn är lite luddig och egentligen inte har en direkt mening. Det kan vara uppfriskande att se en film för bara en film också, men jag är lite av en tänkare och vill gärna ha lite djupare meningar. En liten rip-off på The Texas Chainsaw Massacre går att upptäcka vid middagsbordet, det kunde ha varit lite "egnare" i min mening.

Även om filmen bjuder på såväl nazism som inavel och kannibalism så är det någonting som saknas, därför blir det inte full pott på betyget. Men till en stark 4:a räcker det ändå

Kommentarer
Postat av: mamoulian

Har sett denna två ggr oxå... Den första gången greppade den mig inte - inte alls som Inside... Men andra gången kändes det som jag skulle kunna gilla den... Ibland är det konstigt med film; det är lite när och hur och varför man ser dem som ibland gör dem till bättre och sämre... :-o

2009-08-11 @ 11:10:21
URL: http://annals-of-mamoulian.blogspot.com
Postat av: rogerxy

"Även om filmen bjuder på såväl nazism som inavel och kannibalism så är det någonting som saknas"



Klockren Lenk =)

Den här får jag se

2009-08-12 @ 02:10:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0