Mum & Dad (2008)


Mum & Dad
är en skräck/tortyrfilm från Storbritannien som är skriven och regisserad av Steven Sheil. Som rollerna mum och dad ser vi Dido Miles och Perry Benson


Filmen utspelar sig på flygplatsen Heathrow, där syskonen Birdie och Elbie arbetar som städare. En dag tar de med den nya städerskan Lena hem till huset som ligger precis bredvid flygplatsen och presenterar henne för mum & dad. Där hålls Lena fången för att hjärntvättas till att bli en av "familjen".

Jag hade inga förväntningar på filmen alls, hade bara hört talas om en brittisk tortyrfilm som tydligen skulle vara ganska "grisig" och då ville jag såklart se den.

Storyn i sig är inge vidare alls, bra som grundidé möjligtvis men ingenting att ha i varje tegelsten man bygger filmen på. Jag är inte riktigt säker på varför filmen egentligen tillför industrin, filmer som har ett halvdant manus brukar oftast visa upp en del riktigt snygga effekter som kompensation, men det här verkar vara en riktig lågbudgetfilm. Få av tortyrscenerna är visuella överhuvudtaget, de som är det är simpla scener med slag eller skärsår som gestaltas av en strimma blod. Däremot finns det en andra scener utöver tortyren som är minnesvärda och har hög äckelfaktor.

Det som är en total överraskning är att skådespelarna är ganska otroliga. De flesta av dem är ordentligt trovärdiga i sina roller och jag kan säga att vissa skulle jag skrika om jag såg i verkligheten efter att ha sett filmen. Även Olga Fedori som spelar Lena gör en kanoninsats som den torterade hos en dysfunktionell och depraverad familj. Det är mestadels skådespeleriet som gör filmen någorlunda sevärd, tillsammans med en bra grundhistoria gör det filmen till ett okej tidsfördriv, även om det kanske inte är en film man ser tillsammans med sina svärföräldrar eller på första dejten. Betyget blir en stark 2:a

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0