The Uninvited (2009)


The Uninvited är en amerikansk re-make av den sydkoreanska filmen A Tale of Two Sisters. Re-maken är regisserad av bröderna Charles och Thomas Guard och de stora rollerna spelas av Emily Browning, Arielle Kebbel, David Strathairn och Elisabeth Banks.


Anna har en lång tid vårdats på mentalsjukhus, anledningen är att hon bevittnade sin mors död och sedan försökte ta sitt eget liv. När hon äntligen får komma hem så har hennes pappa inlett ett förhållande med mammans tidigare personliga assistent. Annas syster Alex ogillar förhållandet lika mycket som Anna gör och tillsammans börjar de fundera ut hur de ska kunna bryta upp mellan pappan och nya kvinnan. De behöver inte fundera länge, redan första natten i huset väcks Anna av ett spöke som varnar för styvmamman och Anna och Alex börjar lista ut hur det egentligen låg till med moderns grymma död.

Jag älskar originalet till den här filmen, det är en av de bästa i typisk asiatisk mystik och krypande känsla. Därför ville jag verkligen tycka illa om den här nyinspelningen, jag ville att den skulle gå att håna på samma sätt som jag hånat "skräcken" i nya The Grudge och The Eye m.fl. men det går faktiskt inte. Det kan bero på att storyn i originalet till denna film är otroligt bra och genomtänkt, då är det kanske svårt att misslyckas med en re-make.

Filmen är oväntat bra, den har tagit det bästa från originalet och skapat nånting eget med det. Däremot inte sagt att jag inte ogillar den typiska "amerikaniseringen" av skräckmomenten och effekterna. Skådespelarna gör riktigt bra ifrån sig, speciellt Banks som spelar styvmamman. Jag saknar den krypande känslan från originalet och mystiken och det oförståeliga. Amerikanarna ska alltid övertydliga allting, de förklarar det som var meningen att vara oförklarligt från början och visar upp det som var osynliga spöken i originalfilmen.

Effekterna är ganska övertygande, det var inte många gånger som jag retade mig på kasst CGI och det ska filmen ha plus för.  The Uninvited är mer skräck i jämförelse med sitt rysande original som är mer av ett spök-drama. Och allt som allt så ger jag filmen till slut (efter mycket övervägning) en 3:a i betyg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0