Alien Raiders (2008)


Alien Raiders är en amerikansk science fiction/skräck-film som är regisserad av Ben Rock. I rollistan ses inga större namn, men flera av skådespelarna har man sett dyka upp i olika tv-serier ganska frekvent, som Mathew St.Patrick och Rockmond Dunbar.


Filmen utspelar sig på en stormarknad, där vad som ser ut som ett rån sker. Men det ligger allvarligare saker bakom "rånet", rånarna är egentligen ett team som jagar efter mycket agressiva utomjordingar och det verkar som om utomjordingarnas konung finns i affären någonstans.

Självklart visste jag innan jag såg filmen att den är en b-film och den svek mig inte i det avséendet! Den är härligt lågbudget och storyn är bristfällig. Sminket ser mycket experimentiellt ut och skådespelarna är inte direkt övertygande.
Men, filmen är inte kass. Tvärtom är den ganska underhållande och definitivt ett okej tidsfördriv. Storyn är inte helt dålig och med rätt medel så kunde den kanske ha tagit sig högre på min betygslista. Ibland känns det som om de största influenserna till filmen kommer från The Thing, som är en mycket mycket bra film men som för 26 år sedan klarade av att göra det bättre än man verkar kunna idag.
Av någon anledning så kände jag mig dock aldrig engagerad i filmen. Jag ville inte veta mer vad som försiggick bakom rollernas agerande eller hur de hamnat just där i livet. Jag orkade aldrig fokusera bakom det visuella helt enkelt. Och vem som är kungen över utomjordingarna listade jag ut efter 10 minuter. Så det kom inte direkt som en chock i slutet av filmen.

Summa summarum är att filmen har potential, men den är för slätstruken och oengagerande för att nå högre än en 2:a på min betygslista

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0