The Hamiltons (2006)


The Hamiltons är en amerikansk rysare/dramafilm som är regisserad och skriven av Mitchell Altieri och Phil Flores, också kända som The Butcher Brothers. I huvudrollerna finns bland andra Mackenzie Firgens och Samuel Child


 

 

Filmen handlar om syskonen Hamilton; storebror David, tvillingarna Wendell och Darlene och lillebror Francis. Deras föräldrar är döda och David har som uppgift att se till familjen klarar sig bra utan dem. Men allt är inte som det ska, tvillingarna verkar aningen utsvävande och galna och Francis känner ingen samhörighet med sina syskon, så han försöker ta hjälp av en socialarbetare samtidigt som han är rädd för konsekvenserna. I källaren bor också "Lenny" i en bur, och han är blodtörstig...

Jag trodde att det var en av de nu så populära tortyrfilmerna som jag satte på. Men jag måste säga att filmen var inte alls som jag hade tänkt mig eller trott. Istället är det en ganska nytänkande film, en skräckfilm sedd ur ett annorlunda perspektiv och med en egenartad mening. Den liknar ingenting som jag tidigare sett, både på gott och ont.

Det är mycket som saknas, bland annat tillräcklig budget för att förverkliga de visioner som jag är säker på ligger bakom filmen och riktigt kompetenta skådespelare. Det är inte de värsta skådisar jag sett, men de är också långt ifrån tillfredsställande bra. Speciellt med tanke på att jag faktiskt finner manuset till filmen vara rejält bra. Tänk om det hade funnits tillräckligt med tro på manus och därför lite mer i kassan för skapandet, då skulle fler antagligen vara intresserade av att se bakom den film som det nu blev. Ett annat minus är bristen på riktigt bra effekter. De få som är visuella är medelmåttiga och skulle ha behövt lite mer arbete.

Betyget räcker till en svag 3:a i nuläget, plus på den otroligt annorlunda vinkeln i storyn och nytänkande manuskript. Men det faller på produktionen och den färdiga produkten. Mycket synd, för det skulle kunna vara en film som jag uppskattade så mycket mer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0