Vile (2011)

Vile är en amerikansk skräckfilm i tortyranda. Regissören är skådespelaren Taylor sheridan, som vi är vana att se i bland annat Sons of Anarchy och huvudrollen görs av April Matson, som medverkade i serien Kyle XY.
 
 
Fyra ungdomar är på road-trip när de plockar upp en liftare. Liftaren gasar dem och när de vaknar är de instängda i ett hus tillsammans med flera andra människor. Ett meddelande visas på en tv som säger åt dem att de släpps ut ur huset om de på 22 timmar lyckas utvinna tillräckligt med en viss vätska som finns i deras hjärnor, om de inte lyckas så kommer deras hjärnor att explodera. Problemet är att den här vätskan bara utvinns när kroppen skickar allvarliga smärtförnimmelser till hjärnan. Kommer de att klara sig ut levande...allihop?
 
Jag hade inga som helst förväntningar på den här filmen, jag tänkte att det kanske är ett okej tidsfördriv. De kommentarer som jag läste på internet skrek att det var dåligt skådespeleri och en total Saw-ripoff, utan poäng och med taskiga effekter. Men jag upptäckte att jag faktiskt är av en annan åsikt.
 
Jag tycker inte att man kan säga att alla tortyrfilmer som utspelar sig i ett hus och med inspelade regler bara kopierar Saw. I så fall kan man ju säga att alla slasherfilmer kopierar Black Christmas, eller att alla skräckfilmer om hajar kopierar Jaws. När jag ser en film försöker jag gå in med ett öppet sinne och se filmen för vad den verkligen är istället för att genast jämföra den med andra filmer. Och med ett öppet sinne och utan förväntningar så blev jag faktiskt positivt överraskad av den här.
 
Visst är själva storyn något långsökt och kanske lite banal, och visst HAR man faktiskt tidigare sett förloppet med ungdomar som plockar upp liftare och råkar illa ut. Men vem vet hur ofta sådant faktiskt händer? Jag har dock inte alls mycket negativt att säga om skådespeleriet, det är ju inte direkt Oscarsvinnande prestationer, men jag tycker att de gör ett helt okej jobb för att förmedla de känslor som man själv kan tänka sig att man skulle uppleva om man var i samma situation. Lite typiskt för unga serie-skådisar som vill nå sitt stora genombrott i Hollywood.
 
Effekterna då. De är snygga. Riktigt snygga till och med. Det var så illa att jag i min ensamhet ibland var tvungen att hålla för ett öga och krypa ihop i ett hörn av soffan, med hela kroppen spänd och ett kvidande "nej" som undslapp min mun. Kanske inte riktigt så smärtsamt som det var att se Martyrs, men i den här är ju tortyren på något sätt frivillig. Och det tycker jag gör det hela ännu värre att bevittna. Att de sedan ska torteras på bästa sätt för att utvinna mest vätska, men samtidigt kunna överleva och klara av att gå ut ur huset för egen maskin, gör ju att de måste vara uppfinnigsrika på värsta tänkbara sätt.
 
Jag tycker att filmen i helhet är okej, och som goreälskare och fan av riktigt bra smink så njöt jag en del i min vånda. Vile får 3 av 5 möjliga poäng i betyg av mig.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0