They Wait (2007)

They Wait är en Kanadensisk rysare, regisserad av Ernie Barbarash, som tidigare regisserat den tredje filmen i Cube -serien; Cube Zero. Huvudrollen gestaltas av Jaime King och i en biroll ser vi Pei-Pei Cheng.
 
 
Sarah, hennes kinesiske make och deras son Sam har bott i Shanghai i flera år men har nyligen flyttat tillbaka till Chinatown i Vancouver. Snart börjar Sam se spöken och det visar sig ha koppling med festivalen Chinese Ghost Month som pågår i staden. Sam drar in sin mamma i spökerierna och snart börjar en otäck historia nystas upp.
 
Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig av den här filmen, men jag gillar asiatiska skräckfilmer och jag gillar spökfilmer. Och det här är ju en spökfilm och majoriteten av människorna är asiatiska, även om det för mesta pratas engelska. Ändå var inte intresset på topp när jag satte på filmen.
 
Saker och ting börjar hända ganska fort i filmen, så kusligheten sitter snart på plats. Även jag, som vanligtvis är svårskrämd, skvatt till ganska ordentligt i en tidig scen, och efter det så ökade mitt intresse märkbart. Det är inte helt och hållet den kusliga stämning som brukar genomsyra asiatiska skräckisar som dominerar i filmen, men visst finns det inslag av det. Jag tror att de kulturella skillnaderna mellan vår typiska västvärld och deras typiska östvärld och den krock som skapas mellan dessa gör att det skapas en mystisk atmosfär.
 
Skådespelarna gör ett riktigt bra arbete, där har jag ingenting att klaga på, trots att man kanske kan uppfatta vissa kinesiska karaktärer som lite stela. Men vad jag har sett av asiatiska filmer så verkar i princip alla karaktärer vara något stela jämfört med västerländska bra skådespelare.
När det kommer till storyn så tyckte jag ganska tidigt att jag kände igen en del. Och ungefär halvvägs in så kom jag på vad det var för annan film jag drog paralleller till, nämligen den omtalade Insidious. Mycket påminner faktiskt om den historien och jag funderar faktiskt på om inte skaparna av Insidious har hittat influenser i den här filmen.
 
Allt som allt så är det en bra film, men inte fantastisk. En stark 3:a är den värd i mina ögon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0