About a Boy (2002)


Dagens film är About a Boy, en dramakomedi från 2002 som är baserad på en bok av Nick Hornby. Filmen är regisserad av Chris & Paul Weitz och innehåller skådespelare som Hugh Grant och Toni Colette.


I stort sett handlar den om Will, en 38-årig slacker som är besatt av att ragga kvinnor på olika sätt. Han får för sig att singelmammor är perfekta att ragga upp och går därför med i en grupp för ensamstående föräldrar. Via en kvinna där träffar han Marcus, en 12-årig pojke vars mamma lider av depression och är suicidal. Marcus själv är mobbad och ensam och klänger sig fast vid Will som en igel, något inte Will hade räknat med eller velat direkt.

Jag hade ganska höga förväntningar på den här filmen, då alla jag känner som sett har lovprisat den till tusen. Jag har tidigare inte varit intresserad alls av att se den, men när någon sa till mig senast igår att den är jättebra så tog jag och såg den idag ändå. Och även om den inte var usel så tycker jag att jag kunde ha spenderat den tiden till något mer produktivt. Jag hyser stark aversion mot Hugh Grant som skådespelare över huvud taget, hela hans "jag är klantig, obekväm och besvärad men ändå ganska charmig" -stil är ingenting som jag gillar. Och eftersom han i ca 98% av sina filmer spelar en sådan roll så undviker jag dem oftast.

Filmen i sig har sina söta stunder, men det mesta är fruktansvärt kliché, känns som om jag sett det fyrtioelva gånger tidigare och inte varit imponerad av det då heller. Den enda gången jag drog på munnen i den här så kallade "dramakomedin" var när Marcus kastar en limpa nyttigt bröd på en and, så den dör med rumpan upp i vattnet. Jag antar att meningen är att filmen ska vara gripande, men vill man se gripande filmer finns det så många andra jag kan rekommendera. Värt att kommentera dock är att Nicholas Hoult som spelar Marcus gör en riktigt övertygande roll som en bohemisk, annorlunda, förbannad och utmobbad 12-åring. Toni Colette är alltid bra, men får inte alltför mycket plats i About a Boy.

+ Toni Colette
+ Nicholas Hoult

- Hugh Grants uttjatade karaktär
- Inte en skymt av nyskapande
- Stundtals långtråkig
- Mycket klichéartad

Slutsats: Betyg 2 av 5

Kommentarer
Postat av: rogerxy

2 av 5 är väl ungefär vad jag skulle gett också. & det är ändå den bästa Hugh Grant-film jag sett :)

2008-12-10 @ 08:04:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0