Dumb & Dumber (1994)


Dumb & Dumber (Dum & Dummare) är en amerikansk komedi, regisserad av Peter Farrelly som även är regissör för en lång rad andra komedier i samma anda, som Kingpin, Den där Mary och Mina Jag & Irene. Huvudrollerna gestaltas av Jeff Daniels och Jim Carrey.

"Det den ena inte har i huvudet, saknar den andra" är plotline för den här filmen som handlar om Lloyd och Harry, två totalt urblåsta killar som är bästa vänner och bor tillsammans. När Lloyd blir förälskad i en kvinna ger de sig iväg på en 300 mil lång resa för att finna henne.

Jag gillar vanligtvis inte såna här komedier där humorn ligger på otroligt låg nivå och skämten är ganska uppenbara, men den här är ett undantag. Det kan bero på att de flesta filmerna i samma kategori innehåller dåligt skådespeleri och ibland lite för mycket av det goda liksom. Men både Jim Carrey och Jeff Daniels är bra skådisar och visar prov på mångfacetterade egenskaper i sina roller. Jag tror att även med "normala" kläder och frisyrer (utséenden överhuvudtaget) skulle de ha varit övertygande som personerna Lloyd och Harry, men här tillämpas det jag tidigare skrev om att det är lite för uppenbart och visuellt. Det kan vara en anledning till att filmen inte får mitt topp-betyg.

Förutom det superba skådespeleriet så är skämten (som består av mycket "under-bältet-humor) för det mesta riktigt skrattframkallande och ibland direkt pinsamma att se på. I positiv bemärkelse alltså. I många delar av filmen kan man känna igen situationer liknande något man själv kan ha råkat ut för, eller situationer där man önskar att man hade haft modet och barnasinnet att agera som rollfigurerna gör.

Filmen är påkostad och det märks på den färdiga produkten som är en typisk Hollywoodrulle med all den rätta rekvisitan. Det är inte sparat på någonting och slutresultatet är en riktigt bra komedi.

Ändå kan jag inte ge den mer än en stark 3:a av 5 möjliga. Anledningen är att jag ganska snabbt tröttnar på barnslig humor och det betyder absolut inte att det är en sämre film.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0