Mirrors (2008)


Dagens film är Mirrors, en skräckfilm från 2008 som är baserad på en koreansk film från 2003 som heter Into the Mirror. Mirrors är skriven och regisserad av Alexandre Aja som även gjorde re-maken på The Hills Have Eyes. Det finns ett par kända namn i rollistan till Mirrors, bland annat Kiefer Sutherland och Amy Smart.

För någon som jag, som älskar originalet från Korea, så kanske det inte var så jättesmart att se den här. För som alltid när man ser en re-make på en bra film så tenderar man till att bli besviken. Visst finns det riktigt bra re-makes också, men det går ju inte att låta bli att jämföra med originalet.

Mirrors öppnar upp som en typisk amerikansk skräckis. Sättet effekterna framträder, dialoger och monologer och de ganska typiska miljöerna överraskar inte direkt. Filmen är fullpackad med skvättmoment och höga ljudtoppar för att man ska sitta som på nålar hela tiden och bara vänta på nästa gång man ska flyga upp ur stolen man sitter i. Sådant är enligt mig mycket överskattat och ibland rent utan jobbigt. Det finns några riktigt snygga effekter i filmen, men dessvärre så finns det desto mer riktigt usla dito. Däremot är jag mycket positivt inställd till skådespeleriet, Kiefer är alltid bra oavsett vad han gör för roll och de övriga lyckas också övertyga och leverera ordentligt. Finns en del ruskigt obehagliga scener i filmen också, varav en del inte alls var väntade, och det är ju alltid positivt! Ett tag verkade filmen riktigt lovande, men när jag närmade mig slutet på skivan så föll det pladask. Och det föll på det som är otroligt typiskt amerikanska skräckfilmer, det är så överarbetat och övertydligt att man tappar all fantasi man själv hade byggt upp om filmen. Där är skälet till att jag tycker att asiatiska och spanska skräckisar är i allmänhet bättre, ofta slipper man få ett fult monster upptryckt i ansiktet, de håller sig det mystiska och svävande istället. Taffligt är det enda ord jag kan säga om slutet och medioker är vad filmen i helhet blir.

+ Bra skådespeleri
+ Försök till att göra något eget av originalet
+ En del snygga och oväntade effekter

- Överarbetat med skvättscener
- För mycket action jämfört med den kusliga känslan hos originalet
- Överhängande kassa specialeffekter
- Ett dåligt slut som fokuserar mer på action och monster än spöken som filmen egentligen handlar om

Allt som allt måste jag ändå ge den betyg 3 av 5 möjliga, den var trots allt ganska underhållande om än dock medioker.

Kommentarer
Postat av: rogerxy

Har sett denna & tyckte väl ungefär som du, trots att jag inte sett originalet (kanske borde det). En del scener var riktigt ruskiga så man hoppade till, men sista delen av filmen blev tråkig.

2008-12-08 @ 10:27:59
Postat av: Robin

Håller med dig till viss del om slutet, men jag hade gett filmen 4 plus jag tyckte den var riktigt bra.

Men det kan väl kanske bero på att jag är lite amerikaniserad när det gäller film:)

2008-12-08 @ 17:56:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0