Small Town Folk (2007)


Idag blev det  Small Town Folk som är en brittisk Fantasy/Skräck/Komedi, regisserad av Peter Stanley-Ward. Filmen innehåller inga speciellt kända skådespelare, förutom en liten (!) roll som spelas av Warwick Davies som blev legendarisk med huvudrollen i kultklassikern Willow.


Small Town Folk handlar om Jon och Susan, ett ungt par som är på bilsemester och åker vilse. När de frågar om vägen till närmaste stad så råds de att fortsätta rakt fram och absolut inte åka in i Grockleton, men, eftersom de är på äventyr så är det precis dit de styr sin bil. Det skulle de inte ha gjort...

Jag såg den här filmen i tron om att det var en skräckfilm, en typisk slasherfilm. Oj, vad fel jag hade! Istället blev jag överraskad av en riktigt rolig svart komedi. Filmen är som en mix av en Tim Burton-film, en Dr.Seuss-berättelse, en gammal Peter Jackson-film och med inslag av Stanley Kubricks A Clockwork Orange. Svart humor, våld, en del blodiga scener och en stor nypa surrealism och saga över sig.

Lågbudgeten är ett faktum och syns klart och tydligt, men det gör mig ingenting, för jag tycker Peter Stanley-Ward har lyckats att göra filmen som han antagligen hade föreställt sig den från början. Specialeffekterna är inte direkt varken verklighetstrogna eller speciellt snygga, men de ser ut att vara tagna ur en Tim Burton-saga och jag tror faktiskt att det är meningen att det ska se surrealistiskt ut. Skådespeleriet är väl heller ingen höjdare om man är ute efter kvalité i fråga om agerande, men det tillhör paketet och syftet med filmen.

Jag blev i alla fall glatt överraskad av filmen, fick mig många skratt och jag gillade speciellt godsherren Beesley's karaktär som jag tycker påminner en hel del om Alex i A Clockwork Orange, och Pooch som är nåt så fruktansvärt vindögd. Men, det är klart, förväntar man sig en högbudgetfilm i skräckgenren så kommer man nog bli besviken. Ta filmen med en nypa salt och njut istället!

+ Hela paketet med filmen känns som ett stort plus; miljöerna, surrealismen, humorn....jag kan nog sätta hur många plus som helst, men jag kör på det i ett enda stort plus istället!

- Vissa filmtabbar som inte var meningen
- Slutfighten känns lite för odramatisk och fungerade antagligen mest som tidsutfyllnad

Betyget blir en svag 4 av 5 möjliga (antagligen mååånga som skulle vilja säga emot mig)

Kommentarer
Postat av: rogerxy

Verkar intressant, får kolla närmre på den

2008-12-15 @ 09:40:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0