Splinter (2008)


Splinter är en rysare/skräckfilm från USA, regisserad av Toby Wilkins och vars stora roller spelas av Shea Whigham, Paulo Costanzo och Jill Wagner.



Filmen handlar om det helylleamerikanska paret Polly och Seth som under en resa genom landet råkar på busen Dennis och hans stenade flickvän Lacey som tar dem och bilen som gisslan. När de stannar på en bensinmack ute i ödemarken upptäcker de att kassakillen inte riktigt är som han borde vara, han är full av benbrott och stickor och är inte vidare snäll.

Jag tyckte att trailern till filmen var riktigt lovande, såg ut att vara en skönt oseriös film med inslag av svart humor. Tyvärr visade det sig vara annorlunda. Storyn är lite rolig om än mycket banal, men jag gillar att man inte får någon som helst förklaring till vad det är som är "monstret" och varför det finns där överhuvudtaget.
Det ligger en riktig lågbudgetkänsla över filmen trots att skådespelarna inte är nya inom branschen. Det betyder dock inte att de är lysande, de är ganska trista faktiskt och inte riktigt övertygande, även om de lätt faller in i sina stereotyper som den mesiga biologen, den tuffa tjejen och den hårda killen som egentligen är ganska mjuk på insidan. Just detta stör mig en del, då jag tycker det är alldeles för uppenbart och Hollywood-aktigt. Jag irriterade mig också en hel del på huvudrollernas otroligt ologiska tänkande.
Stundtals är effekterna i filmen riktigt bra, men tyvärr så är de lika ofta ganska usla. Jag fick en känsla av gamla Addams Family ibland och det är inte direkt positivt i en film från senare 2000-tal.
På plussidan ligger för mig att det var en hel del slafs och gore i filmen och ibland var den till och med ganska otrevlig att se på. Speciellt om man som jag avskyr benbrott.

Även om Splinter inte ska vara en skräck-komedi så är den ganska skrattretande i sina stunder. Slutbetyget når en 2 av 5 för att det ändå är ett visst mått av underhållning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0